Reistips

Hoe word je superhost op Airbnb? (+ 10 tips)

Je verhuurt tijdens je vakantie je huis via Airbnb om je reis deels te bekostigen, heel slim! En nu heb je gehoord dat jouw doel zou moeten zijn om een superhost te worden. Wat houdt dat in? En hoe wordt je dat? Wij geven uitleg en tips.

Superhost Airbnb | The Orange Backpack
De felicitatiemail van Airbnb na de periodieke review

Waarom zou je een superhost willen worden?

Het is natuurlijk een toffe titel, maar daarvoor ga je niet die tijd en moeite steken om superhost te worden. Gelukkig zitten er ook daadwerkelijk voordelen aan deze status. De belangrijkste voordelen?

  • Jouw advertentie krijgt meer zichtbaarheid op Airbnb, omdat die hoger wordt weergegeven in de zoekresultaten. Meer kans op boekingen dus!
  • Je krijgt een superhost-badge op jouw profiel, waardoor een potentiĆ«le gast meteen weet dat jij een betrouwbare en goede gastheer/vrouw bent gebleken.
  • Op Airbnb kunnen reizigers filteren op superhosts, als ze zich willen verzekeren van een goede host. Jij zal dan bij hun zoekresultaten horen.
  • Je maakt kans op een bonus van Airbnb. Als je een jaar lang superhost bent, krijg je een cadeautje naar keuze. Dat is een reistegoed van $100 USD of een fotoshoot van jouw huis.
  • Als superhost mag je binnenkort als eerste je eigen aangepaste url kiezen voor jouw advertentie. Lees hier meer over deze nieuwe feature.

De vereisten van Airbnb voor superhosts

Je wordt niet superhost als je simpelweg al een tijdje jouw best doet voor je gasten. Airbnb hanteert hiervoor strikte voorwaarden.

  • Jouw gasten geven jou in reviews een score van 4,8 uit 5 of hoger.
  • Je hebt voldoende gasten gehad, dus ofwel minstens 10 keer een gast ofwel minstens 3 keer een gast voor in totaal minstens 100 dagen.
  • Je reageert snel genoeg op nieuwe reserveringsaanvragen, dus jouw responsgraad moet minimaal 90% zijn. Hoe die responsgraad precies wordt berekend, lees je hier.
  • Je annuleert zelden een boeking, dus jouw annuleringsgraad moet minder dan 1% zijn. Dat betekent maximaal 1 annulering per 100 reserveringen en daarmee mag je dus eigenlijk nooit annuleren.

Tip: om jouw annuleringsgraad laag genoeg te houden, mag je vrijwel nooit annuleren. Voldoet iemand niet aan jouw gastencriteria zoals in jouw advertentie staat of heb je om een andere, duidelijke reden een slecht gevoel bij iemand? Bel Airbnb dan en laat hen de boeking annuleren. Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan, toen iemand een directe boeking deed op een account met alleen maar topviews en dat account niet van hem bleek te zijn.

Bedenk dat je niet automatisch superhost wordt, wanneer je aan deze voorwaarden voldoet. Er zijn gedurende het jaar een aantal reviewmomenten. Je krijgt per e-mail een bericht, wanneer je na zo’n review de superhost-status krijgt of hebt behouden.

Kortom: scoor reviews van 5 sterren

Een responsgraad hoog houden, geen boekingen annuleren en genoeg boekingen binnenhalen, is het minst moeilijk van de eisen voor superhosts. De crux zit in het scoren van voldoende hoge beoordelingen. Om precies te zijn: je moet ervoor zorgen dat je vrijwel altijd 5 sterren krijgt van jouw gasten. Wij geven tips!

#1 Zorg voor een persoonlijk welkom

Jouw gasten worden het liefst door jou in persoon welkom geheten. Je kan de voordeursleutel in een sleutelkostje of onder een deurmat verstoppen. Dat scheelt natuurlijk veel tijd en gedoe, maar kost je ook sterren. Door ze persoonlijk welkom te heten, hoeven ze niet bij aankomst al zelf op onderzoek uit te gaan naar de zowel de sleutel als jouw huis. Doe zelf de deur voor ze open, help ze met hun bagage en maak ze meteen wegwijs in het huis.

Tip: vertel ze ook meteen het wifi-wachtwoord. Daarmee heb je de meest gestelde vraag direct getackeld.

#2 Maak een welkomstpakketje

Toen wij in Montmartre in Parijs een appartement via Airbnb boekten, lag daar een superleuke welkomstmand voor ons klaar. Daarin zat niet alleen wat lekkers, maar vooral veel praktische informatie over de stad. Nou hebben wij dat voor Parijs niet direct nodig – check onze Parijsblogs! – maar we vonden het wel een superleuk idee. Wij hebben nu voor gasten ook een leuke welkomstmand met Hollandse stroopwafels, een ov-chipkaart voor de metro, een reisgids voor Rotterdam en Nederland en veel folders en (fiets)kaarten.

#3 Schrijf een welkomstbrief

Reken erop dat als je jouw gasten welkom heet en rondleidt, ze de helft van de informatie weer meteen vergeten. Hoe de kachel werkt? Wifi-wachtwoord? Waar zat de supermarkt ook alweer? Hoe moesten ze ook alweer uitchecken? Help ze een handje door dezelfde informatie ook in een welkomstbrief te vertellen en wijs ze daar bij het inchecken meteen op. Zo’n brief is al helemaal een must, als je jouw gasten toch niet persoonlijk kan verwelkomen.

Tip: je kan jouw welkomstbrief ook in de Airbnb-app zetten, als extra informatie die zichtbaar wordt op de dag van aankomst. Ook het wifi-wachtwoord kan je in de app zetten voor jouw gasten.

#4 Help je gasten met lokale tips

Als jouw gasten geen leuke reis hebben, zal jouw review ook slechter worden. Het is ook nog eens leuk om anderen tips te geven voor jouw favoriete plekjes in de stad! Wij hebben daarom een lijst met lokale tips, handige websites en praktische plekken in de buurt (supermarkt, ATM, apotheek, nachtwinkel, etc.). Samen met onze reisgidsen, folders en kaarten helpen we onze gasten zo graag om het beste uit hun tijd in Nederland te halen.

Tip: je kan ook een eigen reisgids toevoegen aan jouw Airbnb-advertentie.

#5 Houd contact met je gasten

Jouw rol als host houdt niet op bij het inchecken. Houd tussendoor contact met jouw gasten. Vraag of je iets kan doen, of ze tips nodig hebben. Als jouw gasten niet tevreden zijn, hoor je dat liever tijdens hun verblijf dan in de reviews. Dan kan je het nog oplossen en hun tijd in jouw huis beter maken.

#6 Zorg dat je huis op je gasten is ingericht

Jouw huis is waarschijnlijk ingericht op jouw eigen behoeften, maar zorg dat jouw gasten hier ook hun plekje krijgen. Het is voor gasten fijn als ze hun bagage ergens kunnen neerzetten, ze eventueel wat kastruimte met kledinghaakjes hebben en ze hun toilettas in de badkamer kwijt kunnen. Zorg ook dat er voldoende handdoeken voor ze klaarliggen en er ook genoeg wc-papier in het toilet ligt.

#7 Maak je advertentie zo volledig mogelijk

De makkelijkste manier om slechte reviews te krijgen, is door mensen teleur te stellen. Natuurlijk wil je jouw advertentie zo positief mogelijk insteken om gasten aan te trekken. Maar wees altijd zo eerlijk en zo volledig mogelijk. Zijn er nadelen aan jouw woning? Vertel dit dan duidelijk. Ligt jouw huis aan een drukke weg, moeten jouw gasten zes trappen op, is er uitsluitend betaald parkeren in jouw straat of is de badkamer ensuite aan de tweede kamer? Zorg dat jouw gasten dit weten, voordat ze een boeking maken.

#8 Verplaats je in jouw gasten

Denk niet alleen aan jouw eigen gemak als host, maar verplaats je in de rol van reiziger. Hoe vind je het zelf om in hotels te slapen? Wat mis je dan of vind je prettig? Wij huren zelf ook vaak een slaapplek via Airbnb en weten daarom ook beter wat fijn of the onprettig is aan een Airbnb. Zo vinden wij bijvoorbeeld een persoonlijk thuis het leukst. Maar willen we ook niet om andermans spullen heen moeten laveren, waardoor je je niet op je plaats voelt.

#9 Zorg voor een basis in de keuken

Er is niets vervelenders dan een compleet uitgeruste keuken bij jouw slaapplek huren, maar wel alle basics te moeten kopen. Wij vinden het essentieel dat een keuken een goed basisvoorraad heeft, zoals peper, zout en wat kruiden, olijfolie, afwasmiddel en afwasborstel, koffie, thee en iets om dat mee te zetten. Vergeet ook vooral de handdoek en theedoek in de keuken niet.

#10 Doe alles voor goede wifi

We hebben de wifi al vaker genoemd en we hameren er nogmaals op: de meeste vragen komen over de wifi. Zorg dat het wachtwoord goed is, dat jouw wifi van topkwaliteit is en dat de wifi niet hapert. Weet je uit eigen ervaring dat de wifi in de slaapkamer matig is? Zorg voor een wifiversterker. Doe in ieder geval alles voor goede wifi. Je wil toch geen slechte beoordeling, omdat jouw gast zijn of haar instagramprofiel niet heeft bij kunnen werken?