camper bouwen

Indeling camper maken: plattegronds, tips en fouten

Het leukste deel van je eigen campervan maken? Dat is wat ons betreft een eigen indeling van je camper maken. Een busindeling die precies past bij hoe jij wilt reizen en hoe jij wilt leven in je bus. Zodat je een camperbusje creëert die helemaal op maat is en waar jij je thuis gaat voelen. In deze blog delen we praktische tips voor het maken van een camperindeling en geven we je inspiratie voor praktische indelingen.

Indeling buscamper maken

Tips voor het maken van de perfecte camperindeling

De technische aspecten zoals een elektraschema, (dak)ramen, watertanks en voorzieningen in de keuken laten we in deze blog even achterwege. Het gaat ons puur om die plattegrond voor de perfecte indeling. Die technische vragen gaan we in een aparte blog beantwoorden, want ook daarover kunnen we zeker nog veel over delen. Hier gaan we in op alle afwegingen die je moet maken om tot de perfecte indeling van jouw buscamper te komen!

Tip: heb je jouw bus al gekocht? Maak dan eens met schilderstape jouw indeling op de vloer om te zien hoe het uitwerkt en of je afmetingen kloppen.

#1 Matcht het gewenste bustype met de gewenste indeling?

De eerste stap is een bus zoeken die groot en klein genoeg is om bij jouw bouwplannen en reiswensen te passen. Want welke bus je neemt en hoeveel ruimte je nodig hebt, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het zijn wat ons betreft ook communicerende vaten: hoe meer ruimte binnen, hoe groter dus je bus en hoe minder makkelijk je reist. Ben jij bijvoorbeeld bereid leefruimte of een badkamer op te offeren voor de flexibiliteit dat je jouw kleine bus overal kan parkeren? Of wil je per se een ruime bus en vind je het niet zo erg dat je dan niet in een parkeervak past?

Een camper ontwerpen begint wat ons betreft bij het inventariseren van je wensen en het maken van schetsen. Om vervolgens een busformaat te kiezen dat daarbij past. Zo wilden wij per se een L1-type, dus de kleinste lengtemaat die er is. Onze kampeerbus past daardoor prima in ieder parkeervakken en wij kunnen makkelijk met onze bus door stadscentra rijden. Maar daar hebben we ook heel wat ruimte voor moeten inleveren. Over die afweging hebben we van tevoren goed nagedacht en we kwamen tot de conclusie dat dat ons waard was.

Maak niet de fout om eerst een bus te kopen en daarna pas aan je indeling te denken. Grote kans dat die bus dan niet precies matcht met hoe jij jouw camper zou willen ombouwen.

#2 Hoeveel passagiersplaatsen heeft jouw bus nodig?

Het is voor jouw indeling natuurlijk essentieel met hoeveel mensen je op pad wil kunnen. Met z’n tweetjes reizen vraagt om een heel ander soort bus dan een voor een gezin met drie kinderen. Hoeveel slaapplekken moet je erin kwijt en hoeveel personen moeten er in onze bus kunnen zitten tijdens het rijden?

Als je drie zitplaatsen nodig hebt tijdens het rijden, is het handig om uit te kijken naar een bus met drie voorstoelen in plaats van twee. Onze bus heeft drie voorstoelen en onze baby zit dus heerlijk tussen ons in tijdens het rijden. Als je met z’n tweeën bent, heb je misschien juist liever maar twee voorstoelen en daartussen ruimte om via de cabine naar je leefruimte te lopen.

Wil je met meer dan drie personen reizen? Dan heb je dus in je leefgedeelte nog zitplaatsen nodig. De meest gebruikelijke optie is om direct achter de voorstoelen een bank met twee zitplaatsen te plaatsen. De voorstoelen kunnen dan draaien en als de bus geparkeerd staan, vormen die zitplaatsen met elkaar een zitje waar een tafel tussen kan worden geplaatst. Dat is best een praktische oplossing, maar ook een die je maar moeilijk in een klein L1-bustype kwijt zal kunnen. En wist je dat het laten plaatsen van een goedgekeurd draaissyteem voor de voorstoelen en een bank met gordels best prijzig kan zijn?

Wij hebben het geluk dat naast de drie stoelen in de cabine ook de drie zitplaatsen in het leefgedeelte door de RDW zijn goedgekeurd als officiële zitplaatsen. Dat komt omdat onze Fiat Ducato van april 2012 is en dat bussen van voor juli 2012 soepelere regels kennen voor zitplaatsen achterin. Als die dwars op de rijrichting staan en voldoende stevig zijn, worden ze al goedgekeurd door de RDW om tijdens het rijden te gebruiken. Toch vinden we dat soort zitplaatsen zonder gordel zelf eigenlijk niet veilig genoeg voor een kind. Onze busindeling zou naar onze mening daarom geen goede optie zijn voor een gezin met twee kids of meer.

Een laatste optie die je kan verkennen voor extra zitplaatsen in het leefgedeelte, is het laten plaatsen van een slaapbank met gordels. Helaas zijn ook die best prijzig.

Kortom: denk goed na over hoeveel rijplaatsen je wilt hebben en inventariseer gelijk welke busindeling daar dan het beste bij past.

#3 Wil je in jouw busindeling een vast bed of niet?

Vrijwel iedereen die start met de droom van een camperbus wil graag een vast bed. Er lijkt niks zo onhandig als twee keer per dag ombouwen van een bed. De meeste bussen die wij zien hebben daarom ook een vast bed. Die zit meestal achterin bij de deuren, zodat je bij een mooi uitzicht je achterdeuren kan opengooien en vanuit bed kan genieten.

Ook wij begonnen met de wens van een vast bed, maar kwamen al snel tot de conclusie dat die optie alleen zou kunnen bij een enorme bus. Sebastiaan is namelijk 2 meter en gaf als eis dat hij languit in bed moest kunnen liggen. Nou is de Fiat Ducato een van de meest brede bustypes en heeft zelfs die maar een binnenmaat tussen de spanten van 1,80 meter. Dat betekende dat ons bed in de rijrichting moest komen. We rekenenden uit dat als je 2 meter van je leefgedeelte wil gebruiken als vast bed en ook nog ruimte wilt hebben voor een keuken en zitgedeelte, je een behoorlijk grote bus nodig hebt. Dat zou niet passen in dat kleine L1-type dat wij juist graag wilden om flexibel te kunnen reizen en parkeren.

Dat vaste bed was dus de eerste wens om de deur uit te doen. We kozen voor een uitschuifbed, waarbij een deel van het bed vast is en kan uitschuiven tot een enorm bed. Ons vaste deel bed is overigens net zo groot als we vaak als volledig bed voorbij zien komen in busindelingen, namelijk een tweepersoonsbed van 1,80 bij 1,10 meter. Heel knus en dan hou je mee ruimte over voor de rest van je busindeling, maar dat is ons echt veel te klein. Ons deel van 1,10 meter kan uitschuiven met nog eens 90 centimeter, waardoor we in onze kleine bus juist een riant kingsize bed hebben.

Overigens denken we bij een eventueel nieuwe bus helemaal geen vast deel meer te bouwen. Het voelt nu erg zonde om een deel van een klein huisje als een buscamper overdag niet te gebruiken. Ook zijn wij nu toch al een deel van het bed dagelijks aan het ombouwen, dus waarom niet helemaal? Als we het allemaal over zouden doen, zouden we ervoor kiezen om een groot en ruim zitje te maken dat je ’s avonds ombouwt naar bed. Kingsize dan wel weer natuurlijk, want die luxe geven we niet snel meer op!

#4 Moet jouw buscamper een badkamer hebben?

Een badkamer is natuurlijk geen overbodige luxe, maar niet alle campers hebben die. Onze bus heeft bijvoorbeeld wel een wc verstopt in een bankje – heel handig! – maar geen douche. We kochten wel een zonnedouche – een zwarte zak waarin water door de zon wordt opgewarmd – maar die was al lek, voordat we hem konden gebruiken. Douchen doen wij op campings en camperplaatsen. Als je helemaal zelfvoorzienend wilt zijn, heb je die douche wel nodig. Is dat je wens? Dan moet je daar je busindeling op aanpassen.

Wat wij lastig vinden aan een badkamer in een camper, is hoe zo’n blok de open ruimte van je bus doorbreekt. Het is al een kleine ruimte en dan staat daar ook nog eens een plafond hoog blok voor een douche in. We zien dat veel busindelingen dit sanitairblok daarom direct achter de bestuudersstoel plaatsen. De rest van de bus blijft dan wel erg open. Op internet vind je ook nog erg creatieve oplossingen, waarbij je de kraan van je keuken gebruikt en in je camper een douchegordijn ophangt en in een teil gaat staan.

Wil je geen badkamer in je bus, maar wel een douche? Dan ben je aangewezen op zo’n zonnedouche of bouw je een douchevoorziening voor buiten en een wc voor binnen. Een porta potti kan je makkelijk wegstoppen in een zitje of keukenblok. En die douche voor buiten? Die hang je aan je achterdeuren en maakt gebruik van een boiler en watervoorziening binnen. Bedenk wel dat dit romantisch klinkt, maar je niet op iedere camperplek of parkeerplaats zomaar in je zwembroek of bikini buiten kan douchen. Dit kan alleen als je vrij in de natuur staat én je gebruik maakt van de juiste, afbreekbare doucheproducten.

#5 Wat wil je meenemen?

Opslagruimte is altijd een heikel onderwerp in een huisje zo klein als een camper. Je ontkomt er niet aan flink te ontspullen en minimaliseren, dus dat is sowieso de eerste stap. Maar dan blijft nog steeds de vraag: wat wil je meenemen? En voor je busindeling is dan van belang: waar ga je dat laten?

Een belangrijke opslagplaats in veel buscampers is de ‘garage’. Dat is de grote opslag die je vanaf de achterdeuren kan gebruiken. Vaak is dat onder het vaste bed of onder de zitjes daar. Als je van tevoren goed bedenkt wat daar allemaal in moet kunnen, kan je je busontwerp daar ook op aanpassen.

Zo hebben we voorbeelden gezien van bussen met een extreem hoog bed, zodat daaronder vier fietsen konden worden meegenomen. Anderen kiezen voor een verhoogde vloer, waardoor ze via de achterkant in die vloer hun buitentafel en -stoelen kwijt konden.

Wij hebben er zelf voor gekozen onze ‘garage’ in drie delen op te delen door in het midden een groot ladeblok te plaatsen. In die lades kunnen we makkelijk veel kleinere dingen kwijt, zoals onze handdoeken en douchespullen, maar ook klusspullen, schoenen of de stroomkabel. Ons vaste deel van het bed is behoorlijk groot, dus alle drie de delen zijn ook best flink. In een van die drie delen zit ook onze elektravoorziening, dus de accu, omvormer, etc. Daar kunnen we vanaf de achterkant dus goed bij, als er iets zou zijn.

#6 Hoe groot moet jouw keuken worden?

Een laatste belangrijk onderwerp voor het maken van een camperindeling is de keuken. Die ruime keuken van thuis moet je even vergeten en terugbrengen naar wat essentieel is. Hoe groot moet jouw keuken zijn? En waar wil je die plaatsen ten opzichte van de andere delen van jouw bus?

Wij dachten van tevoren niet erg fan te zijn van koken in de bus in verband met kookluchtjes en vocht in die kleine ruimte. In de praktijk blijken we daar geen last van te hebben en koken we veel vaker binnen dan we hadden verwacht. Nou zijn wij wel winterkampeerders en kunnen we voorstellen dat je in de zomermaanden juist graag buiten zit, dus dat je dan liever een keuken bouwt die je (ook) van buiten kunt gebruiken. Het is in ieder geval goed om te bedenken hoe jij jouw keuken gaat gebruiken, zodat je daar rekening mee kan houden in jouw camperindeling.

De plek van het keukenblok is ook nog een lastig dilemma. Vaak wil je die in de buurt van de schuifdeur in verband met kookluchtjes. En omdat daar nou eenmaal ruimte is, aangezien een bed toch vaak achterin de bus wordt geplaatst. Wij zien meestal een keukenblok tegen de zijmuur voorbijkomen. Daar tegenover is dan een bank of zitje. Een zitje voor je keukenblok vonden wij geen prettig idee, omdat de keuken voor ons gevoel dan de ruimte zou domineren. Wij wilden daarom per se een keukenblokje dwars op de ruimte, dus tegen de ruggen van de stoelen in de cabine.

Voorbeelden van busindelingen: handige plattegronds

De eerste twee plaategronds zijn van onze eigen busindeling. De linker van overdag en de rechter van ’s nachts. We hebben drie stoelen in de rijcabine. In het leefgedeelte zie je een keukenblok tegen de ruggen van de stoelen en een zitje met drie plekken en een uitschuifbare tafel. Onder de zitjes hebben we een wc, koelkast en opbergruimte verwerkt. ’s Avonds schuiven we ons bed uit naar de indeling op de tweede plattegrond. Dan hebben we dus dat heerlijke kingsize bed waar we zo blij mee zijn.

Dit zijn twee andere populaire indelingen voor buscampers. De eerste is er eentje die wij voor een volgend busproject mogelijk zouden overwegen. Je bouwt dan een heerlijk groot comfortabele zithoek voor overdag en die bouw je ’s avonds om tot ruim bed. Deze busindeling kan je ook kwijt in een vrij kleine bus en dat spreekt ons erg aan. Mis je hierbij de opbergruimte – de ‘garage’ – die je anders onder het vaste bed zou hebben? Veel busbouwers maken een verhoogde vloer in hun bus op de plek van het zitje. Daaronder kunnen ze veel grote spullen kwijt, zoals een tafel, stoelen, luifels en andere dingen voor buiten.

De tweede busindeling leent zich ook voor een vrij kleine bus, maar hierin kan je een badkamer kwijt. Als je de voorstoelen – of in ieder geval eentje zoals in deze plattegrond – draaibaar laat maken, kan je direct daarachter een tafel en bankje met gordels plaatsen. Dit moet je wel door een gespecialiseerd bedrijf laten doen om deze plekken goed te kunnen laten keuren door het RDW. Helaas is dat best kostbaar. Maar de winst is dan wel een klein type buscamper, waarin je alles kwijt kan. Ook een kleine badkamer met douche en wc. Liever een grotere badkamer en een ruimer bed? Dan kan je deze indeling ook gebruiken voor een groter bustype, maar dan met meer ruimte voor badkamer en bed.