Onze Renault Master-camper is deze winter ons huisje op wielen. 3,5 maand lang touren we met onze zelfbouwcamper door de Balkan en Griekenland. Tot welke conclusie we al snel kwamen? Deze camperbus heeft werkelijk de perfecte indeling en is alles wat we ervan hadden gehoopt! Lees verder om meer te horen over het ombouwen van onze Renault Master tot camper.
Leestip: alles over zelf een camper bouwen.
![Renault Master Camper Bouwen](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/12/RenaultMasterCamper281429.jpg?resize=527%2C790&ssl=1)
![Renault Master Camper Bouwen](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/12/Klein-wonen-met-baby-en-gezin-vanlife-4-scaled.jpg?resize=1110%2C1480&ssl=1)
Een nieuwe camperbus
Schreven we vorig jaar niet over het ombouwen van onze Fiat Ducato-camper? Jazeker! We bouwden in het najaar van 2021 een Fiat Ducato om tot camperbus en reisden daarmee vijf maanden lang door Portugal en Spanje met onze baby. Het was een geweldige reis en tijdens die maanden in de bus werd er volop gebrainstormd. Wat hadden we anders gedaan, als we het over konden doen? Is er iets wat we missen? We hadden niet alleen de smaak van het ombouwen te pakken, maar liepen ook over van inspiratie.
Leestip: 13 dingen van onze Fiat Ducato-camper die we nooit zouden willen veranderen
We besloten onze camperbus te verkopen en om ooit een nieuwe, verbeterde versie ervan te bouwen. Dat ooit werd al een half jaar later, toen we tegen een prachtige Renault Master aanliepen. Waar we de vorige keer dolblij waren met ons kleine bustype, besloten we het deze keer ook zo klein mogelijk te houden. Maar dan wel zonder hefdak en met net iets meer centimeters in de laadruimte voor onze nieuwe, gewenste droomindeling.
Het werd deze keer een type L2H2, waar onze Fiat Ducato een L1H1 was. Onze L2H2 is dus een iets groter type met een laadruimte van 3,83 meter lang en een breedte van 1,76 meter (tip: gebruik businbedrijf.nl om de exacte afmetingen van ieder bustype te achterhalen). Ook in deze laadruimte van 1,89 meter kan Sebastiaan net niet staan, maar Maartje kan dat wel en voor de Nederlandse regelgeving is dit hoog genoeg om aan de campervereisten te voldoen zonder hefdak.
![Isoleren met Armaflex](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/12/IsolerenmetArmaflex28029-scaled.jpg?resize=1110%2C1665&ssl=1)
![Renault Master Camper Bouwen](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/12/RenaultMasterCamper281329.jpg?resize=527%2C790&ssl=1)
Een Renault Master ombouwen tot camper
Voor het ombouwen van de Renault Master tot camper doorliepen we weer dezelfde stappen als met de Fiat Ducato-ombouw:
- Een bus uitzoeken en kopen: onze voormalige klusbus Renault Master L2H2
- Het ophalen van de camperregels van het RDW en de belastingdienst
- De indeling en elektraschema uitwerken
- De Renault Master schoonmaken en leeghalen
- De camper isoleren met Armaflex
- De zonnepanelen en elektra installeren
- Het interieur bouwen
- De muren en het plafond aftimmeren
- De afwerking
- Het inrichten voor vertrek
Een aantal aspecten aan de Renault Master waar we erg blij mee waren tijdens de bouw? De spanten in de muren zijn allemaal even diep, wat bij onze Fiat Ducato niet het geval was. Het is daarom makkelijker om de muren te betimmeren. Ook zijn de rugleuningen van de stoelen in de cabine rechter. Waar ons keukenblokje in de Fiat Ducato-camper nog een schuine ‘rug’ had om zo optimaal mogelijk tegen de stoelen aan te passen, was dat hier niet nodig. Ons keukenblok heeft een rechte achterkant en sluit nog steeds naadloos op de stoelen in de cabine aan.
Natuurlijk zijn we ook nadelen tegengekomen. Zo is een Fiat Ducato een bustype dat vaker voorkomt en zeker als camper. Zowel zelfbouwcampers als fabrieksbouwcampers worden vaker met een Fiat Ducato dan een Renault Master als basis gebouwd. Het is daarom makkelijker om elementen als ruiten of voorruitisolatie te kopen voor een Fiat Ducato. In onze Renault Master hebben wij een schuifraam laten plaatsen in de schuifdeur, maar het duurde wel erg lang voordat we deze konden vinden en geleverd kregen.
We maakten op onze instagrampagina een video met het hele bouwproces, inclusief het eindresultaat:
Onze Renault Master-camper
Wat er zo vernieuwd en perfect is aan onze Renault Master-camper? De camperindeling met een royaal bed, een kingsize bed en een ruime keuken!
We hadden bij onze vorige camperbus een luxe kingsize bed ingebouwd. Dat vonden we essentieel vanwege Sebastiaans lengte van 2 meter en het samen slapen met een baby. We hadden dit vormgegeven door een uitschuifbed te creeren. De meeste camperbussen hebben een dwars bed, dus van maximaal 1,80 meter lang. Dat was voor ons geen optie, dus kozen wij voor een bed in de lengterichting. Ons camperbed bestond uit een vast bed van 1,10 x 1,80 meter. Veel buscamperaars houden het daarbij, maar wij maakten nog een uitschuifdeel van 90 cm. Het bed was volledig uitgeschoven dus een heerlijke 1,80 x 2 meter.
Tijdens het reizen merkten we dat we het zonde vonden om op een klein oppervlak als van een camperbus ruimte te ‘verspillen’ aan een vast beddeel dat je overdag niet kan gebruiken. Het leefoppervlak was daardoor erg klein en we hadden een vrij klein zitje en een minimale keuken. Ook moesten we ons bed iedere avond toch uitschuiven en opmaken, dus waarom zouden we het niet helemaal ombouwen ’s avonds? We kozen ervoor om een royale zithoek te ontwerpen: een U-vormige ruimte bank met een lengte van 2 meter, wat ’s avonds een kingsize bed zou worden. Op die manier kunnen we overdag met ons gezin allemaal languit op de bank zitten, ons eigen ding doen, spelen en rondscharrelen zonder elkaar in de weg te zitten. Heerlijk!
Bij een L1 past een vaste zithoek van 2 meter niet met de deuropening. Je krijgt er dan geen keukenblok meer in kwijt, zelfs geen klein keukenblokje. Maar door deze keer voor een L2 te kiezen, konden wij naast dat enorme bed/zithoekdeel nog een ruim keukenblok met een grote koelkast, lades, veel kastruimte en een grote spoelbak bouwen. Ook dat is een grote verbetering ten opzichte van ons minuscule keukenblokje uit de vorige bus. We kunnen nu veel comfortabeler afwassen en koken dan we eerst deden.
![Renault Master Camper Bouwen](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/12/RenaultMasterCamper28229-scaled.jpg?resize=1110%2C1666&ssl=1)
![Budva Montenegro](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/10/BudvaMontenegro282229-scaled.jpg?resize=1110%2C1665&ssl=1)
Fijne features van onze Renault Master-camper
Zoals we vorige keer ook moeiteloos een lijst konden opsommen met alle keuzes waar we zo dankbaar voor waren, hebben we dat nu ook. Eigenlijk zijn alle pluspunten van onze vorige camper gebleven en hebben we die uitgebreid met nog meer fijne features.
- Een H2-hoogtemaat, waardoor geen lelijk (en duur) hefdak meer nodig was.
- Isolatie met Armaflex
- Een grote koelkast
- Een hoger plafond, dus geen ontsierend hefdak
- Een geblindeerd schuifraam
- Fijne, ruime bovenkastjes
- Een kunststof plaat achter de keuken die erg makkelijk schoon te maken is
- Een ruime zwenktafel in de zithoek
- Dunne, dimbare spotjes
- Een relatief groot zonnepaneel
- Bekleding die niet snel vlekt en erg makkelijk schoon te maken is
- Kussenhoezen in dezelfde stof voor onze hoofdkussens overdag
- Een plafondbekleding van sfeervolle bamboelatten
- Een kingsize bed
- Een royale zithoek
- Praktische lades in keuken en in de bank
- Een ondiep opbergpak waar de laptops precies passen
- Een mooi houten tafelblad en keukenblad, handgemaakt door (schoon)papa
- Veel stopcontacten en USB-stopcontacten
Onze Renault Master-camper in beeld
![Renault Master Camper Bouwen](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/12/wp-1671605431892.jpg?resize=790%2C527&ssl=1)
![Renault Master Camper Bouwen](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/12/RenaultMasterCamper281129.jpg?resize=790%2C527&ssl=1)
![Renault Master Camper Bouwen](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/12/RenaultMasterCamper28729.jpg?resize=790%2C526&ssl=1)
![Valbone Valley National Park Albania](https://i0.wp.com/theorangebackpack.nl/wp-content/uploads/2022/11/ValboneValleyNationalParkAlbania281329-790x527.jpg?resize=790%2C527&ssl=1)