camper bouwen

Onze Renault Master-camper: van bouw tot rondleiding

Onze Renault Master-camper is deze winter ons huisje op wielen. 3,5 maand lang touren we met onze zelfbouwcamper door de Balkan en Griekenland. Tot welke conclusie we al snel kwamen? Deze camperbus heeft werkelijk de perfecte indeling en is alles wat we ervan hadden gehoopt! Lees verder om meer te horen over het ombouwen van onze Renault Master tot camper.

Leestip: alles over zelf een camper bouwen.

Een nieuwe camperbus

Schreven we vorig jaar niet over het ombouwen van onze Fiat Ducato-camper? Jazeker! We bouwden in het najaar van 2021 een Fiat Ducato om tot camperbus en reisden daarmee vijf maanden lang door Portugal en Spanje met onze baby. Het was een geweldige reis en tijdens die maanden in de bus werd er volop gebrainstormd. Wat hadden we anders gedaan, als we het over konden doen? Is er iets wat we missen? We hadden niet alleen de smaak van het ombouwen te pakken, maar liepen ook over van inspiratie.

Leestip: 13 dingen van onze Fiat Ducato-camper die we nooit zouden willen veranderen

We besloten onze camperbus te verkopen en om ooit een nieuwe, verbeterde versie ervan te bouwen. Dat ooit werd al een half jaar later, toen we tegen een prachtige Renault Master aanliepen. Waar we de vorige keer dolblij waren met ons kleine bustype, besloten we het deze keer ook zo klein mogelijk te houden. Maar dan wel zonder hefdak en met net iets meer centimeters in de laadruimte voor onze nieuwe, gewenste droomindeling.

Het werd deze keer een type L2H2, waar onze Fiat Ducato een L1H1 was. Onze L2H2 is dus een iets groter type met een laadruimte van 3,83 meter lang en een breedte van 1,76 meter (tip: gebruik businbedrijf.nl om de exacte afmetingen van ieder bustype te achterhalen). Ook in deze laadruimte van 1,89 meter kan Sebastiaan net niet staan, maar Maartje kan dat wel en voor de Nederlandse regelgeving is dit hoog genoeg om aan de campervereisten te voldoen zonder hefdak.

Een Renault Master ombouwen tot camper

Voor het ombouwen van de Renault Master tot camper doorliepen we weer dezelfde stappen als met de Fiat Ducato-ombouw:

  1. Een bus uitzoeken en kopen: onze voormalige klusbus Renault Master L2H2
  2. Het ophalen van de camperregels van het RDW en de belastingdienst
  3. De indeling en elektraschema uitwerken
  4. De Renault Master schoonmaken en leeghalen
  5. De camper isoleren met Armaflex
  6. De zonnepanelen en elektra installeren
  7. Het interieur bouwen
  8. De muren en het plafond aftimmeren
  9. De afwerking
  10. Het inrichten voor vertrek

Een aantal aspecten aan de Renault Master waar we erg blij mee waren tijdens de bouw? De spanten in de muren zijn allemaal even diep, wat bij onze Fiat Ducato niet het geval was. Het is daarom makkelijker om de muren te betimmeren. Ook zijn de rugleuningen van de stoelen in de cabine rechter. Waar ons keukenblokje in de Fiat Ducato-camper nog een schuine ‘rug’ had om zo optimaal mogelijk tegen de stoelen aan te passen, was dat hier niet nodig. Ons keukenblok heeft een rechte achterkant en sluit nog steeds naadloos op de stoelen in de cabine aan.

Natuurlijk zijn we ook nadelen tegengekomen. Zo is een Fiat Ducato een bustype dat vaker voorkomt en zeker als camper. Zowel zelfbouwcampers als fabrieksbouwcampers worden vaker met een Fiat Ducato dan een Renault Master als basis gebouwd. Het is daarom makkelijker om elementen als ruiten of voorruitisolatie te kopen voor een Fiat Ducato. In onze Renault Master hebben wij een schuifraam laten plaatsen in de schuifdeur, maar het duurde wel erg lang voordat we deze konden vinden en geleverd kregen.

We maakten op onze instagrampagina een video met het hele bouwproces, inclusief het eindresultaat:

Onze Renault Master-camper

Wat er zo vernieuwd en perfect is aan onze Renault Master-camper? De camperindeling met een royaal bed, een kingsize bed en een ruime keuken!

We hadden bij onze vorige camperbus een luxe kingsize bed ingebouwd. Dat vonden we essentieel vanwege Sebastiaans lengte van 2 meter en het samen slapen met een baby. We hadden dit vormgegeven door een uitschuifbed te creeren. De meeste camperbussen hebben een dwars bed, dus van maximaal 1,80 meter lang. Dat was voor ons geen optie, dus kozen wij voor een bed in de lengterichting. Ons camperbed bestond uit een vast bed van 1,10 x 1,80 meter. Veel buscamperaars houden het daarbij, maar wij maakten nog een uitschuifdeel van 90 cm. Het bed was volledig uitgeschoven dus een heerlijke 1,80 x 2 meter. 

Tijdens het reizen merkten we dat we het zonde vonden om op een klein oppervlak als van een camperbus ruimte te ‘verspillen’ aan een vast beddeel dat je overdag niet kan gebruiken. Het leefoppervlak was daardoor erg klein en we hadden een vrij klein zitje en een minimale keuken. Ook moesten we ons bed iedere avond toch uitschuiven en opmaken, dus waarom zouden we het niet helemaal ombouwen ’s avonds? We kozen ervoor om een royale zithoek te ontwerpen: een U-vormige ruimte bank met een lengte van 2 meter, wat ’s avonds een kingsize bed zou worden. Op die manier kunnen we overdag met ons gezin allemaal languit op de bank zitten, ons eigen ding doen, spelen en rondscharrelen zonder elkaar in de weg te zitten. Heerlijk!

Bij een L1 past een vaste zithoek van 2 meter niet met de deuropening. Je krijgt er dan geen keukenblok meer in kwijt, zelfs geen klein keukenblokje. Maar door deze keer voor een L2 te kiezen, konden wij naast dat enorme bed/zithoekdeel nog een ruim keukenblok met een grote koelkast, lades, veel kastruimte en een grote spoelbak bouwen. Ook dat is een grote verbetering ten opzichte van ons minuscule keukenblokje uit de vorige bus. We kunnen nu veel comfortabeler afwassen en koken dan we eerst deden.

Fijne features van onze Renault Master-camper

Zoals we vorige keer ook moeiteloos een lijst konden opsommen met alle keuzes waar we zo dankbaar voor waren, hebben we dat nu ook. Eigenlijk zijn alle pluspunten van onze vorige camper gebleven en hebben we die uitgebreid met nog meer fijne features.

  • Een H2-hoogtemaat, waardoor geen lelijk (en duur) hefdak meer nodig was.
  • Isolatie met Armaflex
  • Een grote koelkast
  • Een hoger plafond, dus geen ontsierend hefdak
  • Een geblindeerd schuifraam
  • Fijne, ruime bovenkastjes
  • Een kunststof plaat achter de keuken die erg makkelijk schoon te maken is
  • Een ruime zwenktafel in de zithoek
  • Dunne, dimbare spotjes
  • Een relatief groot zonnepaneel
  • Bekleding die niet snel vlekt en erg makkelijk schoon te maken is
  • Kussenhoezen in dezelfde stof voor onze hoofdkussens overdag
  • Een plafondbekleding van sfeervolle bamboelatten
  • Een kingsize bed
  • Een royale zithoek
  • Praktische lades in keuken en in de bank
  • Een ondiep opbergpak waar de laptops precies passen
  • Een mooi houten tafelblad en keukenblad, handgemaakt door (schoon)papa
  • Veel stopcontacten en USB-stopcontacten

Onze Renault Master-camper in beeld

Renault Master Camper Bouwen
Renault Master Camper Bouwen
Renault Master Camper Bouwen
Valbone Valley National Park Albania
Uncategorized

Our Renault Master motorhome: from construction to tour

Our Renault Master motorhome is our home on wheels this winter. For 3.5 months we tour the Balkans and Greece with our self-build camper. What conclusion did we quickly come to? This camper van really has the perfect layout and is everything we hoped for! Read on to learn more about converting our Renault Master into a motorhome.

Reading tip: all about yourself one build camper .

A new camper van

Didn't we write about it last year converting our Fiat Ducato camper ? Of course! We built one in the fall of 2021 Fiat Ducato converted into a camper van and traveled through Portugal and Spain with our baby for five months. It was a great trip and there was plenty of brainstorming during those months on the bus. What would we have done differently if we could do it over? Is there something we're missing? Not only did we get a taste for the conversion, but we were also overflowing with inspiration.

Reading tip: 13 things about our Fiat Ducato motorhome that we would never want to change

We decided to sell our camper van and to have one someday new improved version to build it. That once became six months later, when we ran into a beautiful Renault Master. Where we were delighted with our small bus type last time, we decided to keep it as small as possible this time. But without a lifting roof and with just a little more centimeters in the loading space for our new, desired dream layout.

It became one this time type L2H2 , where our Fiat Ducato was an L1H1. Our L2H2 is therefore a slightly larger type with a loading space of 3.83 meters long and a width of 1.76 meters (tip: use businbedrijf.nl to find out the exact dimensions of each bus type). Sebastiaan can just not stand in this loading space of 1.89 meters, but Maartje can and for Dutch regulations this is high enough to meet the camper requirements without a lifting roof.

Converting a Renault Master into a camper

We went through again for converting the Renault Master into a camper the same steps as with the Fiat Ducato conversion :

  1. Select and buy a bus: our former DIY bus Renault Master L2H2
  2. Collecting the motorhome rules from the RDW and the tax authorities
  3. Work out the layout and electrical diagram
  4. Cleaning and emptying the Renault Master
  5. Insulate the motorhome with Armaflex
  6. Install the solar panels and electricity
  7. Build the interior
  8. Trim the walls and ceiling
  9. The finish
  10. Set up before departure

A number of aspects of the Renault Master that we were very happy with during construction? The frames in the walls are all the same depth, which was not the case with our Fiat Ducato. It is therefore easier to panel the walls. The backrests of the seats in the cabin are also straighter. Where our kitchenette in the Fiat Ducato motorhome still had an angled 'back' to fit optimally against the seats, that was not necessary here. Our kitchen unit has a straight back and still connects seamlessly to the seats in the cabin.

Of course, we also encountered drawbacks. For example, a Fiat Ducato is a bus type that is more common and certainly as a camper. Both DIY campers and factory-built campers are more often built with a Fiat Ducato than a Renault Master as a base. It is therefore easier to buy elements such as windows or windscreen insulation for a Fiat Ducato. In our Renault Master we had a sliding window installed in the sliding door, but it took a very long time before we could find it and get it delivered.

We made a video on our instagram page with the entire building process, including the end result:

Our Renault Master motorhome

What's so new and perfect about our Renault Master motorhome? The camper layout with a generous bed, a king-size bed and a spacious kitchen!

We had one with our previous camper van luxurious king size bed built-in. We found that essential because of Sebastian's height of 2 meters and sleeping together with a baby. We had shaped this by creating a trundle bed. Most camper vans have a transverse bed, so a maximum length of 1.80 metres. That was not an option for us, so we opted for a bed in the longitudinal direction. Our camper bed consisted of a fixed bed of 1.10 x 1.80 meters. Many bus campers stick to that, but we made an extension of 90 cm. The bed was fully extended so a wonderful 1.80 x 2 meters.

While traveling we noticed that we thought it was a shame to 'waste' space on a small surface such as a camper van on a fixed bed part that you cannot use during the day. The living space was therefore very small and we had a fairly small sitting area and a minimal kitchen. We also had to pull out and make our bed every night, so why not completely convert it in the evening? We chose one generous sitting area to design: a U-shaped space sofa with a length of 2 meters, which would become a king-size bed in the evening. That way we can all stretch out on the couch with our family during the day, do our own thing, play and scurry around without getting in each other's way. Delicious!

With an L1, a fixed seating area of 2 meters does not fit with the door opening. You will then no longer be able to fit a kitchen unit in it, not even a small kitchen unit. But by choosing an L2 this time, we were able to have another one in addition to that huge bed/seating area spacious kitchenette with a large refrigerator, drawers, lots of cupboard space and a large sink. That is also a big improvement compared to our miniscule kitchenette from the previous bus. We can now wash dishes and cook much more comfortably than we did before.

Nice features of our Renault Master camper

Just as last time we could effortlessly list all the choices we were so grateful for, we now have that too. Actually being all the plus points of our previous camper and we have expanded it with even more great features.

  • An H2 height, so that an ugly (and expensive) pop-up roof was no longer necessary.
  • Insulation with Armaflex
  • A large refrigerator
  • A higher ceiling, so no unsightly pop-up roof
  • A shuttered sliding window
  • Nice, spacious upper cabinets
  • A plastic plate behind the kitchen that is very easy to clean
  • A spacious swivel table in the sitting area
  • Thin, dimmable spotlights
  • A relatively large solar panel
  • Upholstery that does not stain quickly and is very easy to clean
  • Cushion covers in the same fabric for our daytime pillows
  • A ceiling covering of attractive bamboo slats
  • A king size bed
  • A generous seating area
  • Practical drawers in the kitchen and in the sofa
  • A shallow storage pack where the laptops fit snugly
  • A beautiful wooden table top and kitchen top, handmade by (in-law) dad
  • Lots of power outlets and USB outlets

Our Renault Master motorhome in pictures

Renault Master Camper Build
Renault Master Camper Build
Renault Master Camper Build
Valbone Valley National Park Albania