Mexico

Tips voor een huurauto en het rijden in Mexico

Wij zijn dol op een goede roadtrip. Hoewel je Mexico daar misschien niet als eerste mee zou associëren, is dit land perfect voor een eigen huurauto. De huurprijzen zijn redelijk, de wegen zijn top en onderweg vind je de tofste plekken. In deze uitgebreide blog vertellen wij je waarom wij een huurauto in Yucatan zouden aanraden, hoe veilig de wegen precies zijn en op welke kosten je moet rekenen.

Merida | Yucutan Mexico | The Orange Backpack

Waarom een huurauto in Yucatan?

Mexico staat bekend om de supersnelle, betaalbare en comfortabele busverbindingen. Waarom zou je dan toch een huurauto nemen? Voor de vrijheid en het bereiken van meer afgelegen plekken!

Niet afhankelijk zijn van bustijden vinden wij heerlijk op reis. Tussen jouw bestemmingen in heb je dan niet meer die standaard reisdagen die in het teken staan van de bus, maar pak je even de auto. Je rijdt naar je volgende slaapplek wanneer dat jou uitkomt. En onderweg stop je nog even bij een mooie cenote, een klein dorpje of leuk restaurantje. We love it!

Sommige plaatsen zijn ook eigenlijk niet goed te bereiken zonder huurauto. Het alternatief is dan een taxi of een tour met gids. Zo zijn maar een paar cenotes – diepblauwe, ondergrondse waterpoelen – in een stadje of op fietsafstand daarvan te vinden. Voor de meeste moet je toch een auto hebben. Ook vonden wij het bezoeken van de Maya-ruïne Calakmul diep in de jungle een fantastische ervaring. Hoe je daar het beste en makkelijkste komt? Met een eigen huurauto dus.

Driving distances | Yucutan Mexico | The Orange Backpack

Wij hebben in bijna 3 weken tijd behoorlijk wat kilometers gereden. Alle omwegen naar watervallen, cenotes en tempels leverden ons uiteindelijk 3.500 kilometer op. Sommige dagen reden we niets, maar we hadden ook uitschieters van 500 kilometer op een dag (van en naar Palenque en Calakmul).

Maya site Coba | Aldea Coba | Mexico
Merida | Yucutan Mexico | The Orange Backpack

Is zelf rijden in Mexico wel veilig?

In principe is het hartstikke veilig om zelf in Mexico te rijden. Het grootste gevaar zit in te hard rijden, hoge drempels en gaten of dieren op de weg. Hard rijden is verleidelijk, want de wegen zijn vaak recht, lang en van goede kwaliteit. Je kunt prima het gaspedaal een beetje intrappen, maar blijf goed opletten. Vooral op drempels, onverwachte gaten en dieren.

Ons grootste struikelblok bij het rijden waren de drempels. De drempels zijn zo hoog dat je hier eigenlijk stapvoets overheen moet. En zelfs dan hoor je de auto nog wel eens over de drempel schrapen. Dat soort drempels hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, als je ergens toch al stapvoets moet rijden. Maar dat is helaas niet waar de drempels liggen. De hoofdwegen leiden namelijk niet langs, maar door alle dorpjes. Dat betekent dus dat een snelweg opeens door een dorpje kan leiden, je jouw snelheid plotseling moet verlagen en er drempels liggen om je daar ook toe te dwingen. Vaak zijn de dorpjes en drempels goed aangegeven met een bord of markering op de weg. Of zelfs met een kleinere waarschuwingsdrempel. Maar het kan makkelijk zet gebeuren dat je een drempel volledig mist of plotseling op de rem moet trappen. Je bent gewaarschuwd.

Minder veel voorkomend, maar ook hinderlijk en verraderlijk zijn de gaten in de weg. Soms zaten er in een weg van topkwaliteit opeens gaten ter grootte van een autoband of zelfs groter. Blijf dus altijd goed opletten en houd in de gaten of je voorligger opeens uitwijkt.

Dan is er nog het gevaar van dieren op de weg. Langs de weg staan vaak waarschuwingsborden met apen of zelfs jaguars, maar die dieren hebben wij onderweg niet gezien. Wel liepen er opvallend veel honden op en langs de Mexicaanse wegen. Let dus alsjeblieft goed op de hondjes, ook als ze langs de weg lijken te staan (en vervolgens opeens de weg opschieten). We zagen verdrietig veel aangereden hondjes langs de wegen liggen. Oh, en let dan ook meteen op de leguanen. Vooral op kleinere wegen bij de kust lopen die nog wel eens over de autoweg.

Een belangrijke tip is daarom ook om zo min mogelijk in het donker te rijden. Wij hebben dit slechts een enkele keer gedaan, als we ergens hadden gegeten. Dan reden we extra langzaam en voorzichtig vanwege de drempels, gaten en honden.

Read more:  Beroofd in Mexico (+ geleerde lessen en tips)

Politiecontroles zul je overigens ook af en toe tegenkomen maar zijn geen reden tot zorgen. Meestal rijden de auto’s daar gewoon stapvoets langs en een enkele keer krijg je vragen. Een keer moesten wij onze autopapieren en rijbewijs laten zien, een andere keer werd gevraagd waar we vandaan kwamen en wat onze bestemming was. De politie was vriendelijk en er was verder geen probleem.

We willen je wel waarschuwen voor de wegen in Chiapas. In de staten Yucutan, Campeche en Quintana Roo hebben wij ons nooit onveilig gevoeld op de weg. Maar dat was helaas wel wat anders in Chiapas. De weg van Palenque naar San Cristobal – via Ocosingo (met de Tonina-ruïnes) – staat bekend als erg onveilig. Lees je goed in over de veiligheid van deze weg! Boze stammen en boevenbende’s zouden in deze regio een opstand zijn begonnen en daarom kan de politie en de overheid de veiligheid op deze weg niet meer garanderen. Wij lazen dat reizigers de roadblocks als vreedzaam hebben ervaren en het niet erg vonden onvrijwillig geld te doneren aan de arme bevolking. Zo zouden wij de dreiging van machetes en vernieling van onze huurauto niet ervaren, dus besloten wij San Cristobal niet te bezoeken.

Roadsign jaguar | Tulum Coba | Mexico
Campeche | Yucutan Mexico | The Orange Backpack

Tips voor het huren van een auto

Het huren van een auto in Mexico verloopt vaak iets anders dan in andere landen. Niet alle kosten zijn namelijk standaard bij de online prijzen inbegrepen. En die kosten kunnen nogal hoog uitvallen: zo’n 15 euro per dag! Wij raden je daarom aan om alleen een auto online te boeken, als je ziet dat alle verplichte verzekeringen, full coverage en belastingen bij de prijs is inbegrepen. Dat is bijvoorbeeld zo bij Sunny Cars.

Als er geen totaalprijs online staat, ga je daar online ook niet achter komen. Vreemd genoeg wilde geen enkele verhuurmaatschappij per e-mail een totaalprijs inclusief lokale kosten en verzekeringen geven. De antwoorden bleven allemaal vaag. Wat wij toen hebben gedaan? We zijn in Tulum bij een paar maatschappijen binnengestapt en hebben gevraagd om de totaalprijs inclusief full coverage. Dat bleek ook nog eens extra handig. Op die manier konden we ze wat tegen elkaar uitspelen en tegen elkaar opbieden.

Dus: boek op locatie bij een car rental of online met alles bij de prijs inbegrepen.

Campeche | Yucutan Mexico | The Orange Backpack

Tips voor het rijden in Mexico

Over het algemeen is rijden in Yucutan en eitje en niet heel anders dan in Europa. Na een paar dagen on the road begonnen ons wel wat eigenaardige Mexicaanse rijgewoonten op te vallen.

Zo is het Mexicaans inhalen – of door Amerikanen vaak ‘the Mexican three lane’ genoemd – een interessant fenomeen. Dit houdt namelijk in dat brede tweebaanswegen vaak worden gebruikt als driebaansweg. Op de middelste baan kan dan iemand halen. Dus zie je iemand met knipperende lichten vol op je afrijden? Dan is het de bedoeling dat je iets uitwijkt naar rechts om een derde middenbaan te creëren. Dat is de eerste keer even schrikken, maar in no time doe je het zelf ook.

Bij het inhalen hoort ook een eigen gebruik van de richtingaanwijzers. Als de auto voor je zijn linker richtingaanwijzer aanzet, betekent dat niet altijd dat hij gaat inhalen. Het betekent dat hij voor jou naar links gaat om die derde baan in het midden te creëren. En ja, dat gebeurde ook als we zelf niet per se behoefte hadden om in te halen. Als je inhaalt, is het ook gebruikelijk om je richtingaanwijzer aan te laten tot je weer op jouw weghelft terug bent. Waarschijnlijk om tegenliggers te laten zien dat jij een derde baan creëert om in te halen.

Ook de gevarenlichten vragen om wat aandacht. Heb jij het idee dat iedereen steeds zijn gevarenlichten aanheeft? Nope, dat zijn een soort extra remlichten.

De voorrangsregels zijn verder niet veel anders dan je in Europa gewend bent. Het lastigst zijn de steden, waar de wegen in een grid liggen. Vanwege het eenrichtingsverkeer op veel plekken wordt dat een doolhof waar zelfs Google Maps niet altijd uitkomt. Doorgaans heeft een weg of steeds voorrang op alle haakse wegen, of heb je juist steeds stopborden. Dat staat niet goed aangegeven, maar zie je dus aan de stopborden voor jou of voor het verkeer van rechts en links.

Read more:  Het bounty beach alternatief voor Mahahual: Cabañas Ecoturisticas Costa Maya

Tip: download op Google Maps vooraf de offline kaarten om te navigeren. De offline kaarten van maps.me vinden wij zelf fijn voor hikes, maar niet voor in de auto.

Extra tip: neem een USB-oplader voor in de auto en een houder voor je telefoon mee van huis.

Valladolid | Yucutan Mexico | The Orange Backpack
Merida | Yucutan Mexico | The Orange Backpack

De parkeerregels in Yucatan

Op het eiland Cozumel zijn wij flink geconfronteerd met de parkeerregels. We hadden deze kennelijk niet goed begrepen en kregen een parkeerboete. Wij dachten het zelf helemaal voor elkaar te hebben door juist in een parkeervak te parkeren. Fout! We leerden achteraf van de politie dat het namelijk überhaupt niet is toegestaan in het stadje op Cozumel om in het centrum te parkeren. Dat klonk ons behoorlijk vreemd in oren, want de straten staan er bomvol geparkeerde auto’s. Mogelijk werden de boetes alleen uitgedeeld aan huurauto’s, maar dat zullen we nooit achterhalen. Erg duur was de boete niet, dus hebben wij betaald en een discussie in gebrekkig Spaans vermeden.

Ons werd in ieder geval uitgelegd dat overal met gele markering niet mag worden geparkeerd. Vreemd genoeg is geel ook juist de kleur waarmee parkeervakken op parkeerplaatsen, bijvoorbeeld bij supermarkten, worden aangegeven. Soms is daar een uitzondering op en dat zou dan met borden zijn aangegeven. In het stadje op Cozumel werd soms met borden aangegeven dat je daar ’s avonds wel mocht parkeren. Deze regels waren volgens de politie in heel Yucatan hetzelfde.

Dan nog over die parkeerboete. Als je een boetepapier onder je ruitenwissers aantreft, let dan goed op. Je krijgt niet automatisch achteraf via je car rental een nota. Boetes betaal je in ieder geval dit deel van Mexico ter plekke. Om je daartoe te stimuleren, schroeft de politie je nummerplaat van de auto af. Die krijg je terug als je de boete betaalt. Opmerkelijk genoeg hebben veel auto’s maar een of zelfs geen nummerplaat. Zou er een verband zijn?

Tip: check bij het ophalen van je huurauto of je beide nummerplaten hebt.

Extra tip: betaal jouw boete zo snel mogelijk. Wij gingen dezelfde dag naar de politie en kregen een flinke korting. We hoefden nog maar 15 euro te betalen.

Wat kost een huurauto en benzine?

Wij betaalden uiteindelijk 600 pesos per dag voor de huur van een auto voor 18 dagen. Dat is heel veel en normaal gesproken is de huurprijs veel lager. Maar wij waren in Mexico in december/januari rond de feestdagen en in dat hoogseizoen is alles in Mexico duurder dan duur. Buiten de feestdagen huur je al een auto voor 20 euro per dag.

Tanken doe je niet zelf, maar wordt door een pompbediende gedaan. Die wast vaak ook je ramen en daarvoor verwachten ze een kleine fooi. Let er wel goed op of de meter van het apparaat op nul staat bij het tanken. Deze scam is alleen al zo achterhaald, dat veel pompbediendes je zelf even expliciet wijzen op die nul. Afrekenen kan vaak met creditcard, maar het komt ook voor dat alleen cash mogelijk is. Informeer daar dus wel even naar als je geen cash op zak hebt.

De benzineprijs was in januari 2020 iets minder dan 1 euro per liter. Voor een volle tank betaalden wij 700 pesos, dus omgerekend 35 euro.

Je kan daarnaast nog kosten hebben voor het gebruik van tolwegen. Deze wegen zijn echt een aanrader. Ze zijn van topkwaliteit en hebben vrijwel geen op- of afritten. Je rijdt daarom in no time naar je bestemming. Wij betaalden bijvoorbeeld 25 pesos tol voor een brug richting Palenque en 165 pesos voor de autopista 180 tussen Valladolid en Merida. We konden alleen met cash betalen.