Beroofd in Mexico (+ geleerde lessen en tips)

De oranje backpack is weg. En niet alleen de rugzak. Aan het eind van een prachtige reis van twee maanden door Guatemala, Belize en Mexico werden we in ons hotel beroofd. Terwijl wij ‘s nachts sliepen, werd onze hotelkamer leeggehaald. Werkelijk alles was weg. Omdat dit soort verschrikkelijke gebeurtenissen iedereen op reis kan overkomen en om dit zelf te verwerken, vertellen we jullie over deze rotervaring.

Tip: onze beroving vond plaats in het hotel Ojo de Tigre in Tulum. Later hebben wij gehoord dat hier vaker berovingen hebben plaatsgevonden in hotelkamers. Het hotel zou zelfs recent om die reden van naam zijn veranderd, zo verteld een andere reiziger ons. Wij raden je daarom echt aan dit hotel over te slaan, als je Tulum bezoekt.

“Heb jij mijn telefoon?”

Dat was de vraag van Sebastiaan, toen hij wakker werd en op zijn nachtkastje keek. Ik antwoordde dat ik alleen die van mij op mijn nachtkastje had liggen om op te laden. Maar toen ik naar dat tafeltje keek, lag mijn telefoon daar niet. Sebastiaan zag dat ook de iPad niet meer naast hem aan de oplader lag. In een paar seconden stonden we naast het bed.

Portemonnee? Weg. Daarnaast had ook een horloge gelegen. Oranje backpack? Ook de mascotte van deze reisblog was weg. Inclusief spiegelreflexcamera met alle reisfoto’s, e-reader en andere kleine, maar voor ons belangrijke dingen. En onze paspoorten, realiseerde ik me, terwijl we in paniek door de kamer keken. In de oranje backpack zat een klein, bijna geheim vak ter grootte van precies onze paspoorten. Onze paspoorten waren ook weg.

We kleedden ons razendsnel aan en renden naar beneden naar de receptie. Precies op dat moment werd aan de voorkant van het hotel de poort van het slot gehaald en kwam de manager binnen. In paniek en in gebrekkig Spaans huilde ik dat alles weg was. Hij belde de politie en met z’n drieën doorzochten we meteen de straten om het hotel. In de portemonnee zat geen cashgeld meer, want dat hadden we zo kort voor vertrek net opgemaakt. Misschien had de dief die gelijk weggegooid? En de camera en e-reader uit de opvallende, oranje backpack gehaald en die ook weggegooid? We vonden niks terug.

Politie, ambassade en banken

Dat was de volgorde waarin we vervolgens aan het regelen sloegen. De hotelmanager belde meerdere keren de politie, maar die kwam pas uren later opdagen. Ondertussen zaten wij op zijn computer en namen we contact op met de Nederlandse ambassade in Mexico. We seinden mijn moeder in Nederland in en gaven haar door welke banken er gebeld moesten worden om bankpassen en creditcards te blokkeren. Op reis nemen we vaak verschillende soorten creditcards en bankpassen mee om te zorgen dat overal wel een pas wordt geaccepteerd.

Wist je bijvoorbeeld dat in Midden-Amerika voornamelijk Visa en Mastercard worden geaccepteerd? Een normale betaalpas van bijvoorbeeld Maestro kan je doorgaans alleen gebruiken om geld te pinnen, maar niet om af te rekenen. American Express werd even vaak wel als niet geaccepteerd. Om die reden hadden we naast de normale bankpas voor onze gezamenlijke rekening, een Visa en American Express-creditcard bij ons. Onze bankpassen voor onze eigen rekeningen hadden we in onze kleding in de backpacks verstopt voor noodgevallen. Zoals dit noodgeval nu, want zo konden we toch wat pinnen.

De Nederlandse ambassade in Mexico bleek een geweldige hulp te zijn. Binnen een uur werden we teruggebeld en ging de ambassade aan het werk om ons vervangende reispapieren te bezorgen. We kregen praktische informatie en werden verzekerd van alle nodige hulp. Uiteindelijk konden we nog geen 24 uur later bij de Duitse consul in Cancun – de Nederlandse consul daar was nog niet terug van vakantie – vervangende reisdocumenten. Helaas konden we onze eigen vliegtickets niet meer gebruiken, want op onze tussenstop in de Verenigde Staten zouden onze vervangende noodpapieren niet als geldig reisdocument worden geaccepteerd. Met een nieuwe vlucht konden we diezelfde dag nog naar huis vliegen, nadat mijn moeder in Nederland en wij op een computer in ons hotel in Cancun al veel praktische zaken hadden geregeld.

Read more:  De ultieme city guide voor Mérida

Geleerde lessen en tips na een beroving

We zijn nu een dag in Nederland en het is drie dagen na de beroving. We hebben nog geen nieuwe betaalpassen, rijbewijzen of paspoorten en ook geen uitkering van onze reisverzekeringen. Maar we kunnen al wel wat van onze geleerde lessen en tips delen na onze ervaring in Mexico.

  • Een beroving in een hotelkamer kan je niet echt voorkomen. De kamerdeur zat keurig op slot. In onze hotelkamer zat zelfs geen kluisje voor waardevolle spullen, dus ook dat verwijt kunnen we onszelf niet maken. We hadden eigenlijk niks fout gedaan. We hadden gewoon dikke pech.
  • Schakel direct de politie in en doe aangifte. Het aangifteformulier van de politie is noodzakelijk voor vervangende reispapieren en voor je reisverzekering.
  • Blokkeer direct jouw gestolen creditcards en betaalpassen. Wij hebben mijn moeder gevraagd dit voor ons te doen en alle banken te bellen.
  • Informeer de Nederlandse ambassade direct over de diefstal van jouw paspoort, zodat jouw paspoort als vermist wordt opgegeven en je nieuwe reisdocumenten kan regelen. Overigens hebben wij voor de zekerheid ook nog online ons paspoort als vermist opgegeven via de gemeente waar wij zijn ingeschreven.
  • De contactgegevens van de ambassade slaan wij meestal voor onze reis op, maar onze telefoons waren nu ook gestolen. Op deze site vind je alle belangrijke gegevens, zoals deze pagina met de contactgegevens van de ambassade in Mexico.
  • Stuur de ambassade gelijk alle nodige informatie voor het aanvragen van nooddocumenten. Voor Mexico vonden wij deze informatie op een webpagina die vreemd genoeg niet meer online staat. Wij moesten per e-mail meesturen: 1. kopie paspoorten, 2. telefoonnummer waarop wij te bereiken waren, 3. vluchtgegevens als bewijs dat wij de nooddocumenten met spoed nodig hadden, 4. onze huidige locatie.
  • Geef ook direct jouw vluchtinformatie aan de ambassade. Onze terugvlucht had namelijk een overstap via de Verenigde Staten en laten ze daar nou geen tijdelijke nooddocumenten accepteren. Wij waren dus ook genoodzaakt om een nieuwe, rechtstreekse vlucht naar huis te boeken, zo wist de ambassade ons gelijk te vertellen.
  • Informeer jouw reisverzekering(en) zo snel mogelijk over de beroving.
  • Kan je jouw telefoon op afstand wissen? Doe dit dan gelijk om te voorkomen dat belangrijke informatie in verkeerde handen terecht komt. Wij konden dit met mijn telefoon doen, maar voor die van Sebastiaan hadden we hier stom genoeg de telefoon zelf voor nodig. Wij hadden overigens als eerste gekeken op ‘track your phone‘, maar helaas zonder resultaat.
  • Verander je wachtwoorden. Hoewel wij mijn telefoon ook al hadden gewist, hebben we zo snel en zo veel mogelijk wachtwoorden gewijzigd, waaronder ook van onze sociale media. Wist je dat je bij sommige sites kan inloggen en specifieke apparaten kan uitloggen? Ik kon bijvoorbeeld voor mijn gmail-account op afstand mijn telefoon en iPad uitloggen.
  • Deze beroving was erg stressvol en heeft ons flink geraakt. Zo’n gebeurtenis is behoorlijk ingrijpend. Blijf je lang last houden van zo’n gebeurtenis? Dan kan je contact via deze link contact opnemen met Slachtofferhulp.
Read more:  Onmisbaar: een creditcard op reis (+ twee gratis opties)

Wat je kan doen om de schade van zo’n beroving te beperken:

  • Maak regelmatig een back-up van je vakantiefoto’s. Helaas was de wifi in Mexico niet altijd even goed, dus hebben wij niet altijd een back-up kunnen maken van alle foto’s. Veel van onze reisfoto’s zijn wij dus kwijt. Wij gebruiken Google Photos als back-up. Als jouw foto’s op jouw telefoon zet, kan je instellen dat die map automatisch gaat back-uppen zodra je met wifi bent verbonden.
  • Zorg dat je altijd een reisverzekering hebt met dekking voor jouw reisbestemming. Wij hebben via onze American Express-creditcard nog een extra reisverzekering, omdat wij onze vluchten altijd via deze creditcard boeken. Het is dus ook handig om een creditcard met reisverzekering te hebben. Hier schreven we al in deze uitgebreide blog waarom wij creditcards onmisbaar op reis vinden (en hoe je er makkelijk gratis een kan krijgen).
  • Zorg dat je altijd ergens een extra bankpas en kopie paspoort hebt, het liefst niet bij je waardevolle spullen. Wij hadden op ongebruikelijke plaatsen in onze backpacks allebei een extra bankpas, maar ook kopieën van ons paspoort en pasfoto’s bewaard. Die kopieën en pasfoto’s bleken later nodig om een nieuw visum te krijgen.

To be continued..

Vrijwel alle regeldingen hebben we inmiddels afgewerkt. Alle nieuwe pinpassen, creditcards en ov-kaarten zijn aangevraagd, een nieuwe simkaart konden we direct ophalen bij een KPN-winkel en met geleende, oude telefoons zijn we weer online. Woensdagavond hebben we een afspraak bij de gemeente voor nieuwe rijbewijzen en paspoorten. Het is nu even wachten op onze nieuwe American Express-kaart, waarmee we onze nieuwe aankopen willen doen. Die zijn dan namelijk gelijk verzekerd via American Express.

We hebben onze reisverzekeringen geïnformeerd over de beroving in Mexico, maar nog niet gehoord welke informatie we precies moeten aanleveren. Sebastiaan heeft een verzekering bij Interpolis, ik bij SNS en vanwege onze boeking via American Express hebben we ook daar een reisverzekering. In een latere blog zullen we deze drie verzekeringen nog uitgebreid vergelijken op hun service, hulp en uitkeringen, inclusief tips voor alle formaliteiten.

Tip: ook interesse in zo’n handige American Express-creditcard? Als je er een bestelt via onze vriendenlink, is jouw kaart het eerste jaar gratis (en daarna pas € 16,50 per maand) en krijg je tot wel 20.000 punten voor gratis vliegtickets!

Wil je ons helpen?

Deze beroving was een verschrikkelijk einde van onze reis. In een klap was de reis over en stonden wij in de regelmodus. Die modus zijn we nog steeds niet helemaal uit en de stress zit nog flink in ons lichaam. De eerste dagen had ik veel huilbuien en was ik erg bang. Ik was erg schrikachtig als mensen in mijn buurt kwamen of me zelfs aanraakten, zoals een vrouw in de bus in Cancun om me te vertellen dat dit onze busstop was. Het zal nog wel een tijd duren, voordat die schrik en onze boosheid en stress helemaal weg is.

Het is ook nog maar de vraag in hoe groot de financiële schade is. Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van onze reisverzekeringen bij Interpolis en SNS en via American Express. Zoals ik al schreef: een uitgebreide vergelijkingsblog zullen we dan zeker schrijven!

Maar wil je ons financieel een handje helpen, zonder dat het jouw ook maar iets kost? Doe dan jouw boekingen en online aankopen via onze linkjes hieronder, zodat wij een doorverwijsbonus krijgen zonder extra kosten voor jou.