Namibië

Autohuur Namibië: tips voor rijden en auto huren in Namibië

Laten we eerlijk zijn, er is maar een echt goede manier om door Namibië te reizen: met een eigen huurauto. Wij kozen voor een 4×4 met daktent en reden met die enorme bak het hele land door. Spannend? Absoluut! Maar uiteindelijk bleek het juist makkelijke en ontspannen te zijn. Een geweldige manier om het land te verkennen en perfect tot rust te komen. Maar waar moet je je precies op instellen bij het rijden en autohuur in Namibië? Is het gevaarlijk? Hoe bereid je je voor? Wij vertellen je alle ins and outs van onze roadtrip ervaring én natuurlijk over de autohuur in Namibië!

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack

Waarom een auto huren in Namibië?

Associeer jij Namibië niet met een roadtrip? Think again! Een huurauto is juist de beste manier om door dit land te touren. Het enige andere alternatief is een georganiseerde groepsreis en laten wij nou altijd veel liever ons eigen plan kunnen trekken.

Namibië is groot en uitgestrekt. Het land is ongeveer 20x zo groot als Nederland, terwijl er maar weinig mensen wonen. Wist je dat het land na Mongolië het minst bevolkte land ter wereld is? Verwacht hier dan ook weinig openbaar vervoer, lange wegen en superkleine dorpjes. Daarom is rijden – naast een georganiseerde tour of dure taxi – meestal de enige manier om op veel mooie plekken te komen.

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack

Is zelf rijden in Namibië veilig?

Absoluut! Natuurlijk gebeuren er ook in Namibië ongelukken en is er geen absolute veiligheid. Maar wij hebben ons echt geen moment onveilig gevoeld. Eigenlijk zijn er maar weinig verkeersongevallen in Namibië, omdat er juist zo weinig verkeer is. Meestal gaat het dan helaas om eenzijdige ongevallen, dus door te hard en onvoorzichtig rijden of een aanrijding met wild. Rijd dus voorzichtig, kijk goed uit en pas je snelheid aan de wegen aan.

Wij vonden het zelf erg belangrijk om veilig op reis te gaan en hebben ons goed voorbereid. Ook hadden wij een fijne verhuurmaatschappij die ons nóg meer veiligheidstips gaf!

  • Rijd nooit in het donker, want er is absoluut geen straatverlichting, de wegen kunnen onverwachts slecht zijn en ’s nachts zijn veel dieren on the move. Sterker nog: de meeste verhuurmaatschappijen verbieden je om in het donker te rijden. Je hebt dan geen verzekeringsdekking.
  • Huurauto’s van toeristen zijn soms de targets van dieven, vooral bij de supermarkt parkings in hoofdstad Windhoek. Tip: als je jouw auto afsluit met de afstandsbediening, check dan nog even of de deuren echt dicht zijn. Het is mogelijk het signaal van een afstandsbediening te blokkeren.
  • Omdat de wegen lang zijn en het land dunbevolkt is, kan het soms lang duren voor je ander verkeer tegenkomt. Dus heb je autopech? Dan kan het even duren voordat een voorbijganger je kan helpen. Wees hierop voorbereid.
  • Zorg dat je zelf weet hoe je een band moet wisselen en leer de basics van de auto kennen.
  • Koop op het vliegveld meteen een lokale simkaart, zodat je altijd bereikbaar bent en bij autopech hulp kan vragen. Altijd is dan helaas wel wat relatief in Namibië, want niet overal is bereik. Wil je echt altijd bereik hebben? Huur dan een satelliettelefoon bij jouw auto.
  • Sla in je telefoon de telefoonnummers van jouw verhuurmaatschappij op.
  • Zorg dat je altijd, maar dan ook altijd voldoende water in je auto hebt. Wij hadden standaard minstens twee volle 5 liter-tanks met drinkwater bij ons en meestal veel meer.
  • Voor je eigen gemoedsrust: in de meeste huurauto’s zit een black box waarmee de maatschappij je kan volgen. Sta je te lang op een onlogische plek stil? Dan zullen zij alarm slaan. Ook krijgt de maatschappij direct een melding als jij een ongeluk zou krijgen, dus kunnen ze dan de hulpdiensten voor je inschakelen.
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack

Twee- of 4×4 in Namibië?

Een belangrijke vraag als je een auto gaat huren: heb je een 4×4 nodig om te rijden in Namibië? De meeste highlights in Namibië zijn bereikbaar met een reguliere auto. De belangrijkste B-wegen zijn geasfalteerd en goed onderhouden. Toch zouden wij je aanraden om een 4×4 te huren. Onze 4×4 gaf ons net die vrijheid die we zochten.

Je kan met een 4WD echt gaan en staan waar je wilt zonder je zorgen te maken over de kwaliteit van de wegen. We konden af en toe een andere, mooiere route nemen. Sommige highlights konden we veel makkelijker bezoeken. Of we kwamen dichterbij de mooiste plekjes, zoals in de Sossusvlei, op de Brukkaros vulkaan of de viewpoints van de Fishriver Canyon. Ook is een 4×4 perfect voor een rooftop tent, de ideale manier van kamperen.

Tip: meer weten over kamperen in Namibië met een rooftop tent? Lees deze uitgebreide blog met praktische tips en onze ervaring!

Trouwens, wist je dat een 4×4 meestal gewoon met een tweewielaandrijving rijdt? Op veel huurauto’s, waaronder ook die van ons, moet je een vierwielaandrijving aanzetten. Die aandrijving heeft dan een variant voor vlakke oppervlakken én eentje met een hoog toerental om bijna iedere berg te kunnen beklimmen. In de 4×4-stand kan je maximaal 30 km/u rijden en je kan ook niet te lang in deze stand rijden.

Goed om te weten: huurauto’s zijn standaard handgeschakeld in Namibië. Voor een automaat moet je vaak bijbetalen.

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack

Waar let je op bij het autohuur in Namibië?

De meest populaire auto bij verhuurmaatschappijen en locals in Namibië? De Toyota Hilux met vierwielaandrijving. Het is een onverwoestbare terreinwagen die je werkelijk overal in het land zult zien. Of onverwoestbaar? Dat laten we aan de jongens van Top Gear over.

Vrijwel iedere huurauto is dus hetzelfde type. Er lijkt daarom weinig verschil te zitten tussen de auto’s, maar dat zit ‘m dan ook vooral in de details. Belangrijk is bijvoorbeeld of je kiest voor een single of double cab. Een single cab heeft alleen een bestuurders- en bijrijdersstoel, terwijl een double cab ook een achterbank heeft. Zo’n achterbank is natuurlijk essentieel als je met meer dan twee personen reist. Ook omdat alleen een double cab twee daktenten kan dragen. Maar met zijn tweetjes is zo’n achterbank ook heel fijn. Wij misten met onze single cab een schone en makkelijk toegankelijke plek voor bijvoorbeeld onze backpacks of wat spullen voor onderweg.

Andere belangrijke afwegingen? Let op de achterbak van de auto. In ons geval was dat gewoon één grote en stoffige bak. Daarin lagen onze backpacks, de kampeeruitrusting, reservebanden, etc. Dat is niet heel praktisch. Een alternatief is een prachtig georganiseerde achterbak met uitschuifbare bakken. Daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.

Andere belangrijke aspecten die relevant zijn voor de prijs van je auto?

  • Is het hoog- of laagseizoen? De prijs in het hoogseizoen (winter, juni-augustus) kan zomaar het dubbele zijn van die in het laagseizoen (zomer, december-februari).
  • Hoe uitgebreid is de verzekering? Wij kozen voor de meest uitgebreide optie, omdat we waren gewaarschuwd voor de slechte wegen in Namibië. Uiteindelijk hebben we de verzekering én de reservebanden niet nodig gehad.
  • Hoeveel banden wil je bij je hebben? De autobanden zijn doorgaans niet meeverzekerd, maar wij konden wel extra banden bijkopen en hadden dat dus ook gedaan.
  • Bouwjaar van de auto. Hoe ouder, hoe goedkoper. Maar ook hoe meer risico op problemen met de auto natuurlijk. De nieuwere auto’s hebben ook vaker een praktische achterbak.
  • Eventuele extra’s in de uitrusting. Je kan bijbetalen voor bijvoorbeeld een elektrische koelbox, gps of satelliettelefoon.
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack

Wij betaalden omgerekend iets meer dan € 1.400 voor de huur van onze auto voor precies 3 weken in januari, dus in het laagseizoen. Die prijs was inclusief 2 overnachtingen in Windhoek, volledige kampeeruitrusting, uitgebreide verzekering en extra autobanden.

Het mag voor zich spreken dat je bij het ophalen van je auto de staat daarvan goed moet controleren. Als het goed is, zal je met iemand van het bedrijf de hele auto inspecteren met een gedetailleerd formulier. Je krijgt dan gelijk een rondleiding door de auto en leert alle ins and outs kennen. Maak bij voorkeur ook wat foto’s van de auto. En stel vooral ook alle vragen die je maar mocht hebben. Wij hebben ook samen met de verhuurmaatschappij de daktent opgezet. Zo zie je niet alleen dat die in goede staat is, maar leer je ook hoe dat werkt (heel eenvoudig overigens).

Tip: jouw verhuurmaatschappij heeft vast wegenkaarten van Namibië. Dat is handig als je geen bereik hebt – download kaarten offline! – maar ook handig om je route uit te stippelen. Je ziet precies door welke parken je rijdt, hoe de wegen heten, welk type het is (B, C, D, etc.) én waar alle pompstations zijn. Er zijn twee kaarten: eentje voor het noorden en eentje voor het zuiden van het land.

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack

Hoe wen je ooit aan links rijden?

Eigenlijk best makkelijk! Sterker nog: de eerste paar dagen terug in Nederland moesten wij echt weer even wennen aan het verkeer rechts.

De eerste twee dagen hielpen we elkaar door bij iedere bocht samen hardop te zeggen of het een kleine (naar links) of grote bocht (naar rechts) was. Ja, echt. Maar het hielp! Ook het schakelen met links was niet zo moeilijk. Het verbaasde ons hoe dat eigenlijk direct al natuurlijk voelde.

Het enige probleem dat bleef terugkomen? De ruitenwissers! Ook de richtingaanwijzers en ruitenwissers waren andersom geplaatst. Bij veel afslagen gingen bij ons dus de ruitenwissers aan. Oeps!

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack

Hoe zijn de wegen in Namibië?

Eigenlijk verrassend goed! Heel handig is ook dat een lettersysteem wordt gebruikt om niet alleen aan te geven of het een hoofdweg is, maar vooral voor de kwaliteit.

  • B-wegen: de snelwegen van Namibië. Superstrak geasfalteerd en van topkwaliteit. Je bent in mum van tijd op je bestemming, want op deze wegen is 120 km/u de maximumsnelheid.
  • C-wegen: er is geen asfalt meer, maar je rijdt op de betere gravelwegen. De maximumsnelheid is 100 km/u. Deze wegen zul je waarschijnlijk het meest tegenkomen in Namibië.
  • D-wegen: de smallere gravelwegen. Ook hier mag je 100 km/u rijden. Sommige D-wegen zijn beter dan andere C-wegen, dus het verschil tussen deze twee is er niet altijd.
  • E-wegen: gravel, gaten en stenen. Hier mag je vast niet komen van je verhuurmaatschappij.

Lijken deze maximumsnelheden je fijn en zie je jezelf in no time van plek naar plek reizen? Helaas mag je vaak minder hard rijden. Van wie? Jouw verhuurmaatschappij. Vanuit veiligheidsredenen én voor verzekeringsdekking krijg jij een lagere maximumsnelheid mee. Zo mochten wij maar 90 km/u op gravelwegen. Deden we dat niet, dan had dat niet alleen consequenties voor de verzekeringsdekking. In onze auto zat een tracker die deze info zou doorzenden naar de verhuurmaatschappij. En die gaf ook een onverdraaglijke pieptoon als we over de maximumsnelheid gingen. Helaas waren sommige wegen recent geüpgrade, maar wist deze tracker dat niet.

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack

De kwaliteit van de weg is niet alleen van belang voor jouw maximumsnelheid. Let ook op je bandenspanning! De hoofdregel is: hoe slechter de weg, hoe lager de bandenspanning. Je krijgt bij jouw huurauto waarschijnlijk een pomp mee. Daarmee kan je de spanning zowel kan verlagen als verhogen, bijvoorbeeld als je switcht van asfalt naar gravel. Of als je door het mulle zand van de Sossusvlei wilt rijden met jouw 4×4. Je kan de bandenspanning ook laten verlagen bij een pompstation, als je dat makkelijker vindt. Geef de pompbediende dan wel even een fooi voor zijn hulp.

Eigenlijk willen we je vooral waarschuwen voor de goede kwaliteit van de wegen. Ze zijn lang, recht en vlak. Het is daarom makkelijk om je aandacht te verliezen en te hard te rijden. Blijf altijd oplettend, want uit het niets heb je een gat in de weg of een springbok op je pad. Ook kan je uren niemand tegenkomen en rijd je comfortabel in het midden van de weg. Waarna er opeens precies op een heuvel een tegenligger te voorschijn komt. Ook op het midden van de weg. Blijf dus vooral goed opletten.

Tip: de mooiste routes in Namibië? Wij schreven deze blog over de mooiste wegen voor jouw roadtrip!

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack

Wat te doen bij autopech in Namibië?

Autopech schijnt onvermijdelijk te zijn tijdens een roadtrip door Namibië. Wij hoorden spookverhalen over minstens een lekke band per week. We hebben ons daarom goed ingelezen en met de verhuurmaatschappij geoefend in het wisselen van een band van een Toyota Hilux. Maar het bleek niet nodig te zijn. Netjes brachten wij alle bijgekochte banden gewoon weer terug. De kwaliteit van de wegen heeft ons echt positief verrast!

Hadden we dan geen autopech? Echt wel! En was dat zo weer gefikst dan? Zeker niet! Wij waren de gelukkige huurders van een terreinwagen met een kapotte accu. De accu was simpelweg op. Die accuproblemen merkten we voor het eerst in Torra Bay. Ja, dat noordelijkste puntje van de Skeleton Coast. Waar vrijwel niemand ooit komt. Gelukkig ging de auto na een uur spontaan weer aan én deed het probleem zich pas voor op de plaats van bestemming, dus op de camping. Ook de volgende ochtend startte de auto gelukkig weer. Om vervolgens later die dag definitief te crashen, toen langs de Skeleton Coast stopten bij een scheepswrak. Een meer dramatische locatie kan haast niet, right?

Natuurlijk hadden we de hele dag al geen ander verkeer gezien. Natuurlijk hadden we hier geen bereik ondanks die lokale simkaart. Maar gelukkig waren we ook goed voorbereid. Het was te heet – middag, hoogzomer – om een paar uur naar de dichtstbijzijnde plek op de kaart te lopen. Maar we hadden zat water bij ons. Onze slaapplek zat op het dak en eten hadden we ook. We zouden die middag afwachten of er iemand langs zou komen om ons te helpen. Anders zouden we de volgende ochtend in de koelte gaan lopen.

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack

And lucky us! Na anderhalf uur was daar een voorbijganger. Deze held wist onze oude accu ook nog met startkabels aan de praat te krijgen. Niet voor lang overigens, want tijdens de rit van een paar uur naar de dichtstbijzijnde garage viel de auto nog een paar keer uit. Bij die garage was het probleem uiteindelijk snel gefikst: accu eruit en een nieuwe erin. De rekening werd direct naar de verhuurmaatschappij gestuurd.

Tips voor autopech noemden we al bij het veilig rijden. Leer een band verwisselen en leer de auto kennen, regel een lokale simkaart of zelfs een satelliettelefoon en zorg voor voldoende water. Altijd voldoende water! En vooral: don’t stress. Wij vonden het geen ramp om op die toffe plek aan de kust te overnachten, als dat nodig was. Uiteindelijk zou er wel iemand langskomen of zou het koel genoeg worden om een paar uur te lopen om hulp te vragen. It’ll be okay.

Overigens kan je ook meer zekerheid kopen: hoe nieuwer de auto, hoe meer je betaalt en hoe minder kans je hebt op ongevallen. Om geld te besparen kozen wij voor een wat ouder type. We wisten dat dit dan ook kon gebeuren en vonden dat oké.

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack

Nog tips voor het tanken?

Goed om te weten, is dat er vaak twee benzinetanks in de auto zitten. Om het nog maar een keer te zeggen: Namibië is uitgestrekt en dunbevolkt. Je zult dus niet ieder uur langs een tankstation komen. Wij hadden in totaal een tank van 140 liter, namelijk een tank van 80 liter en een van 60 liter.

Niet dat je altijd twee volle tanks nodig hebt tussen twee tankstations overiens. Wij raden je aan om iedere keer dat je begint aan jouw tweede tank bij het eerst volgende tankstation jouw auto weer vol te gooien. Hoe je weet dat je aan de tweede tank begint? Dan pas begint de tankmeter in het dashboard langzaam te verschuiven.

Alle pompstations zijn serviced. Je kan er ook je bandenspanning aanpassen, zoals we al eerder schreven, en andere services laten uitvoeren. De prijzen van brandstof zijn overal hetzelfde. Wij hebben gelezen dat de prijzen zelfs state issued zijn. Ze zijn hoogstens ietsje duurder vanwege het transport naar een afgelegen locatie.

We gaven al de tip om wegenkaarten in je auto te hebben liggen. Daarop staan heel handig ook alle tankstations aangegeven. Vergis je overigens niet in de plaatsjes. Wat wij soms aanzagen voor een dorpje, bleek eigenlijk alleen een tankstation met hoogstens een camping of lodge te zijn. Dat was bijvoorbeeld zo bij Solitaire en Betta. Het is hier zo dunbevolkt dat je soms uren kan rijden in Namibië zonder iets tegen te komen. Zo’n pompstation of grote ranch is dan al een highlight op de kaart.

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack

Eindeloze vrijheid met een huurauto in Namibië

Al deze tips zijn praktisch. Ze gaan over autopech, veiligheid, tanken. Waar je aan moet denken, waar moet je je zorgen om maken en waarover niet. Maar laten we niet het belangrijkste vergeten: de vrijheid van een 4×4 met een daktent!

Zelfs toen onze accu in de middle of nowhere was gestorven, maakten we ons geen zorgen. We hadden onze rooftop tent toch? We konden gaan en staan waar we wilden. We konden eindeloos veel stops maken en voor omwegen kiezen. Met onze 4×4 konden we op plekken komen waar we anders niet zouden komen. Lees: we sliepen op een vulkaan!

Misten we het comfort van lodges niet? Geen moment. Sterker nog. Vanwege het laagseizoen waren de lodges van de NWR on sale en soms nog goedkoper dan kampeerplekken. Dat hebben we daarom een avond geprobeerd, maar daarna echt niet meer. We misten onze tent!

Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | Mooiste wegen roadtrip Namibië | Most beautiful roads roadtrip Namibia | The Orange Backpack
Rijden in Namibië | Driving in Namibia | The Orange Backpack

Extra (paklijst)tips

  • Neem een autostekker mee om je telefoon en misschien andere elektronica in de auto op te kunnen laden.
  • Muziek, een podcast of luisterboek in de auto kan jouw roadtrip extra leuk maken. Maar check wel van tevoren wat voor autoradio er in jouw huurauto zit. Wij namen audiokabeltjes mee, maar onze auto bleek zelfs daarvoor te oud. Uiteindelijk hebben we ergens goedkoop een klein boxje gekocht.
  • Vergeet dus niet een simkaart te kopen op het vliegveld. En als je echt altijd bereik wilt hebben, moet je een satelliettelefoon huren.
  • Neem die gratis wegenkaarten mee (eentje voor het noorden, eentje voor het zuiden dus). Superhandig om alle wegnummers altijd bij je te hebben, zodat je ziet wat voor type weg het is (B, C, D of zelfs E).
  • Download vooraf thuis of ergens op wifi offline kaarten op je telefoon. Wij hadden offline kaarten van Google Maps en maps.me. Let er wel op dat maps.me niet echt is gericht op autowegen en dus niet de beste navigatie is voor je roadtrip. Voor hikes bijvoorbeeld zweren wij wel echt bij maps.me.
  • Rijden in Namibië kan een stoffige aangelegenheid zijn. Zeker als je een grote open achterbak zonder praktische indeling hebt, zoals wij. Zet het raampje van de achterbak aan de voorkant (dus bij het deel waar je zit) op een kier. Het zal er dan een stuk minder stoffig worden!
  • De bewegwijzering is doorgaans in het Engels, dus je hoeft geen Afrikaans te leren om de weg te vinden.
  • Zorg dat je een EHBO-doos in je auto hebt.
  • Koop bij een van je eerste supermarktstops meerdere 5 literflessen met water. Kraanwater in Namibië is drinkbaar, dus deze kan je vanaf dan gewoon overal bijvullen. Zo heb je altijd voldoende water in je auto.

Bewaar deze blog op Pinterest om later te herlezen: