Denk je aan een roadtrip die de Europese en Afrikaanse continenten overspant? Neem dan de ferry van Spanje naar Marokko! Als je de veerboot naar Marokko neemt, stap je in mum van tijd in een totaal andere wereld. Lees in deze blog hoe je de oversteek naar Marokko voorbereidt, waar je de goedkoopste boottickets koopt en andere praktische tips.
De ferry als dagexcursie naar Tanger
Heb je wel eens overwogen om een dagje naar Afrika te gaan? Als je door Zuid-Spanje reist, is dat een optie! Marokko ligt dicht tegen het uiterste zuiden van Spanje aan. De Spaanse stad Tarifa, een van de zuidelijkste punten van het land, gelegen net ten westen van Gibraltar, ligt recht tegenover Marokko. Vanaf de kust zie je Afrika duidelijk liggen. Tarifa is de perfecte plek om aan boord te gaan van een voetgangersferry naar de havenstad Tanger en op die manier een kort bezoek aan Marokko te brengen.
Zowel de haven van Tarifa als die van Tanger bevinden zich direct in het stadshart, wat betekent dat je bij aankomst in Marokko meteen midden in het levendige stadsleven staat. De overtocht is verrassend kort, slechts ongeveer een uur, waardoor het prima mogelijk is om voor een dagtrip naar Tanger te gaan. Wil je echter meer van de stad zien, overweeg dan om voor een of twee nachten een hotel te boeken.
Vergeet niet dat voor deze overtocht een geldig paspoort vereist is, met minstens zes maanden geldigheid vanaf de binnenkomstdatum. Het is ook goed om te weten dat er een grenscontrole bij aankomst in Tanger is, aangezien dit enige wachttijd kan meebrengen.
De ferry naar Marokko met auto of camper
Wij reisden zelf met onze camper per veerboot naar Marokko en trokken daar vervolgens 1,5 maand rond. Door een roadtrip te maken kan je natuurlijk veel en veel meer van Marokko zien dan je op een dagtrip naar Tanger kan. Dat is dus een heel wat andere oversteek dan voor een dagexcursie. Deze oversteek vereist meer voorbereiding en daarbij helpen we je graag.
De verschillende ferryroutes naar Marokko
Er zijn veel verschillende veerboten naar Marokko, maar de meest gebruikte ferry is die tussen Algeciras en Tanger Med. Algeciras vind je niet ver van het zuidelijke Tarifa en het Britse Gibraltar. Tanger Med is de grote containerhaven op zo’n 30 kilometer boven de stad Tanger. De overtocht tussen deze twee havens is het kortst, het meest frequent en het goedkoopst.
Daarmee vonden wij de keuze al snel gemaakt, maar er zijn nog meer ferryroutes. Vanuit meerdere havens in Spanje en ook Frankrijk kan je een overtocht maken. Als je een lange rit naar het zuiden Spanje wilt voorkomen (en daarmee ook die brandstofkosten), kan een overtocht vanuit die andere havens interessant voor je zijn. Zo zijn andere vertrekhavens Málaga, Motril, Almeria en Barcelona, maar ook Marseille in Frankrijk. Alternatieve aankomsthavens zijn de Spaanse exclaves Ceuta en Melilla, maar ook Nador.
Persoonlijk vinden wij dit geen geschikte alternatieven. De tickets zijn veel duurder en daarbij valt de brandstofbesparing in het niet. Je moet bovendien rekenen op een significant langere reisduur. Zo duurt de overtocht vanuit Barcelona 24 tot 32 uur en moet je vanuit Marseille op maar liefst 44 uur rekenen. Deze veerboten gaan ook niet zo regelmatig als tussen Algeciras en Tanger Med, waar je meerdere keren per dag met je open ticket op een boot kan rijden.
Het boeken van je ferryticket
Het boeken van de veerboot naar Marokko is makkelijker dan wij tevoren dachten. Vlakbij de vertrekhaven in Algeciras heb je hiervoor namelijk een heel fijn adresje.
Op de meeste websites en reisblogs lezen wij dat wordt aangeraden om ruim tevoren te boeken, zodat je zeker bent van een plek op de boot. Ook zou je dan de voordeligste tickets kunnen scoren. Dat advies begrijpen we wel, aangezien websites dan via een affiliate link naar de ferry-websites kunnen doorlinken en zo commissie-inkomsten genereren. Maar het is niet het beste advies.
De voordeligste tickets boek je namelijk bij Carlos van Viajes Normandie. Hij is een waar begrip en icoon onder met name camperaars die de overtocht maken. Zijn kantoor vind je niet ver van de haven van Algeciras (locatie op Google Maps) en het is er ook vrijwel altijd druk. Wij kochten hier ons retourticket voor de overtocht voor € 320 (alkoofcamper, twee volwassenen en twee kleine kinderen), wat veel en veel goedkoper is dan iedere online optie die wij hebben gezien. Je kan diezelfde dag nog de boot nemen, als je dat zou willen.
Wij kochten een open ticket. Daarmee kan je dus last minute besluiten welke dag en tijd je de boot heen en ook weer terug neemt. Ons ticket was een jaar geldig. Online koop je doorgaans een gesloten ticket, maar zijn er ook wel opties voor open tickets. Kijk daar goed naar als je online de veerboot zou willen boeken.
Voorbereiding van de overtocht
Na het kopen van je ticket begint de voorbereiding van de overtocht. In de eerste plaats moet je bij een open ticket nog een tijdstip voor de ferry uitkiezen. Wij raden je aan om een overtocht in de ochtend te plannen. Spaanse en Marokkaanse tijd is namelijk een flexibel begrip. Houd rekening met flink wat uren vertraging om teleurstelling te voorkomen. Op de heenweg hadden we ruim 6 uur vertraging en de terugweg ‘maar’ 2 uur.
We raden je bovendien aan om wat inkopen te doen, want in Marokko zijn supermarkten schaars en duur. Boodschappen doe je voornamelijk op de markt, waar je goed terecht kunt voor versproducten zoals brood en groente. Vlakbij het kantoor van Viajes Normandie vind je meerdere grote supermarkten, waaronder een grote Lidl.
Het is ook goed om te zorgen dat je camper of auto goed voorbereid is voor een oversteek naar Afrika. Wij brachten onze camper nog langs de garage in Spanje voor een goede check-up en nog een reparatie. Controleer in Spanje nog even de banden, olie en koelvloeistof, en zorg voor voldoende reserveonderdelen, zoals banden en lampen. De temperaturen in Marokko kunnen fors zijn, zo was zelfs onze ervaring in de winter. Het kan daarom verstandig zijn om nog even alle onderdelen van je airco na te lopen, van filter tot ventilator tot airconditioning.
Tip: controleer ook zeker de condensor van de airconditioner, omdat deze een sleutelrol speelt in de efficiëntie van het luchtkoelsysteem van je auto. De condensor ziet eruit als een radiator en bevindt zich meestal aan de voorkant van de motorruimte. In de Afrikaanse hitte, waar de temperaturen aanzienlijk kunnen oplopen, is een betrouwbare werking van de condensor van cruciaal belang. Zorg ervoor dat hij vrij is van verontreinigingen zoals bladeren of vuil die de luchtstroom kunnen blokkeren, en dat hij niet beschadigd is. Een beschadigde condensor kan lekkage van koelmiddel veroorzaken, waardoor de airco minder efficiënt werkt en meer brandstof verbruikt.
Overigens zijn er ook juist camperaars die hun reparaties uitstellen voor Marokko, omdat de prijzen daar veel lager liggen. Vooral rondom Tafraout waar honderden camperaars overwinteren, vind je veel garages die je zouden kunnen helpen.
Een andere tip ter voorbereiding voor je vakantie naar Marokko is het checken van je reis- en autoverzekeringen. Omdat Marokko grenst aan de Middellandse Zee, bieden veel verzekeringen met Europadekking ook dekking voor Marokko. Voor je auto of camper kan je dit op de groene kaart checken. Een papieren versie van die groene kaart moet je in Marokko kunnen laten zien bij controles. Omdat er veel politiecontroles in Marokko zijn, raden we je aan om die te printen of bij je verzekeraar op te vragen.
Ga je met je camper naar Marokko, zoals wij deden? Dan zijn voor de avond van vertrek dit twee fijne wildkampeerplekken in Algeciras met link naar de Park4Night-locatie: #158479 of #46770.
Aan boord van de veerboot naar Marokko
De overtocht van de veerboot vanuit Algeciras duurt niet lang, maar we raden je toch aan om je even voor te bereiden. Tijdens de overtocht kan je namelijk niet in je auto of camper, dus je moet zorgen dat je alles bij je hebt aan boord.
Wat moet je zoal meenemen aan boord? Het belangrijkste zijn paspoort en pen. Aan boord regel je namelijk al je stempel voor Marokko. Daarvoor moet je een formulier invullen met je gegevens en reisdoel en dat met je paspoort bij de politie aan boord laten zien voor een stempel in je paspoort. Overigens moet iedereen zijn eigen paspoort laten zien. Wij moesten dus de baby en peuter zelf langs laten gaan bij de politieambtenaar.
Overigens is dit stempel geen visum. Burgers van de meeste Europese landen hoeven zich geen zorgen te maken over een visum wanneer ze Marokko bezoeken voor toeristische doeleinden. Je kunt tot 90 dagen visumvrij in Marokko verblijven. Hoewel er vaak gesproken wordt over een ‘gratis visum’ voor drie maanden, is het technisch gezien een periode waarin je visumvrij kunt reizen en verblijven in Marokko.
Neem daarnaast ook wat te eten en drinken mee. Aan boord kan je ook dingen kopen, maar die kunnen best prijzig zijn en het aanbod vonden wij persoonlijk ook wat karig. Hoewel de overtocht van en naar Algeciras gemiddeld maar een uur duurt, kan dat anders lopen. Omdat onze boot op de heenweg uren later dan gepland vertrok, was er geen plek in de haven van Tanger Med. Urenlang dobberden we daarom op zee. Dat was overigens zeker geen pretje, want het was toen erg stormachtig. Gelukkig vind je spuugzakjes overal aan boord.
Aankomst in Marokko
Bij aankomst in Marokko rijd je met je voertuig de boot af, waarna als eerste een paspoortcontrole volgt. Dit gebeurde bij ons gelijk bij de afrijdplank van de boot door iemand die we niet zo snel zouden herkennen als politie- of douaneambtenaar.
Daarna kan je nog wat stappen verwachten, dus houd daarmee rekening in je planning. Je kan niet zomaar Marokko in rijden. Zo is de kans groot dat je voertuig door de scanner moet. Daarvoor moet je allemaal je auto of camper verlaten, waarna een enorme scanmachine langs/over alle voertuigen rijdt.
Vervolgens moet je nog een invoerbewijs voor je voertuig regelen. De douane registreert jouw voertuig aan de hand van jouw kentekenbewijs en paspoort. Jij krijgt dan een ‘carte grise’. Dit document is cruciaal, want het geeft aan dat je voertuig legaal het land is binnengekomen. Deze ‘carte grise’ dient als jouw Marokkaanse kentekenbewijs gedurende je verblijf en moet je eventueel laten zien bij een controle.
Let wel: je voertuig mag maximaal zes maanden binnen een kalenderjaar in Marokko verblijven.
Ben je nog op zoek naar je eerste bestemming in Marokko? Tanger zelf ligt voor de hand, maar net iets zuidelijker vind je ook het mooie Asilah en iets meer naar het oosten ligt de bekende blauwe stad Chefchaouen.